Detailhandlen er under forandring i disse år, og nethandel vækster med en hast, som kan få de fleste fysiske butikker til at miste pusten. I dagens detailhandelslandskab kan de fysiske butikker ikke længere overleve uden at være til stede på deres forbrugers foretrukne kanaler. Det betyder, at man som detailhandler bliver nødt til fuldt ud at integrere nethandel for at kunne vækste.

Det amerikanske bureau Absolunet har kortlagt 10 nethandelstrends, som bliver fremtrædende i de kommende år. Listen omfatter nogle markante teknologiske udviklinger, som virksomheder bør være opmærksomme på for at sikre vækst både online og offline.

1 || Genfødslen af den fysiske butik
En ny slags butikker og personlige oplevelser, med rødder i det digitale, vil begynde at erstatte klassiske detailhandlere. Et eksempel på dette er den amerikanske cykelforhandler Velo Cult, som skiller sig ud ved at blande kultur og detail. Her forhandles et udvalg af nye samt vintagecykler, samtidig med at forbrugerne kan nyde øl, kaffe og lokale musikere på en lille scene.

2 || B2B vil hente inspiration fra B2C
B2B-sektoren kommer til at implementere de teknologiske udviklinger, som har fundet sted i B2C-sektoren. Eksempler på dette er Amazon og Alibaba, som begge er blevet ’Google inden for shopping’ i en række B2B-miljøer og dermed udvisker linjerne mellem B2B og B2C.

3 || AR i hjemmet
AR vil blive stort i 2018, hvor flere brands vil give forbrugerne mulighed for at bruge deres mobile enheder til at visualisere ting til hjemmet, før et køb finder sted. Et eksempel på dette er Ikea, som har introduceret et værktøj, hvor forbrugerne kan se, hvordan produkterne fra den svenske møbelgigant vil tage sig ud i deres hjem.

4 || ‘ROPO’: Den nye måling af en detailhandlers digitale succes
Detailhandlerne får mulighed for at måle, hvor stor en del af salget i de fysiske butikker, der kan føres tilbage til, hvor meget der er brugt på digitale tiltag med en ny model: ROPO, ’Research Online, Purchase Offline’. Et eksempel på dette er den canadiske cykelforhandler Primeau Velo, som har målt en ROPO på 9:1, hvor en dollar brugt online resulterede i et salg på ni dollars i de fysiske butikker.

5 || Flere onlinetransaktioner fra mobilen end fra computeren
Udviklingen inden for forenklet betalingsteknologi på mobilen, herunder fingeraftryk og ansigtsgenkendelse, vil øge andelen af transaktioner, der udføres på mobilen. Et eksempel på dette er Amazon Go, hvor forbrugerne ikke skal gennem kassen for at betale. Når de går ud af butikken, bliver deres varer automatisk scannet, og beløbet bliver trukket fra deres konto.

6 || Kunstig intelligens vil skabe unikke oplevelser for forbrugerne
Nye nethandelsinitiativer vil være mere målrettede og vil nærme sig den engang umulige ide om en-til-en markedsføring. Et eksempel på dette er Netflix, som har opdelt sine 93 millioner globale brugere i 1.300 ’taste communities’ med de samme præferencer inden for film og tv.

7 || Amazon og modning af markedspladsen
Amazon vil fortsætte med at udvide sine markedsandele på stort set alle de markeder, som virksomheden konkurrerer om – blandt andet på bekostning af mange mindre detailhandlere rundt om i verden.

8 || Stemmegenkendelse vil ændre Google/SEO/nethandel for evigt
I 2018 vil forbrugerne tale med deres enheder og bruge deres stemme til at interagere som aldrig før. Detailhandlere og brands bliver derfor nødt til at ændre måden, hvorpå de kommunikerer på. Et eksempel på dette er den amerikanske kæde Walmart, som har gjort det nemt at bestille tusindvis af varer via stemmegenkendelse på Google Express.

9 || Fotoshopping vil vinde frem
I stedet for at søge med ord vil mange forbrugere benytte billedbaseret søgning i 2018. Faktisk kan billed- og stemmeaktiveret søgning komme til at udgøre 50 procent af alle søgninger inden 2020. Et eksempel på dette er Pinterest, som har investeret stort i visuel søgningsteknologi for at gøre smartphone-kameraet til en søgemaskine for produkter.

10 || Browseren vil nå sit peak
I en verden af Internet of Things vil vores afhængighed af browsere begynde at falde. Selv om browseren fortsat vil være en vigtig grænseflade, så vil forbrugerne i stigende grad benytte andre midler til at gennemføre transaktioner. Et eksempel på dette er app-baseret shopping, hvor forbrugerne ikke længere har brug for en browser i forbindelse med et køb.