Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor International repræsenterer fremtidens retail.
Euromonitor Internationals retaileksperter har ud fra syv kriterier, som innovative omni channel-strategier, forbedrede kundeoplevelser og nye butikformater, fundet frem til de 12 bedste og mest innovative retailkoncepter indenfor fire forskellige kategorier.
Top 3 – Supermarkedskoncepter
-
Too Good To Go ApS, Danmark
Den danske virksomhed Too Good To Go og deres mål om at reducere madspild har indtaget pladsen øverst på top-3 listen over de bedste supermarkedskoncepter. Appen forbinder forbrugere og butikker, som har mad tilovers før lukketid, hvor butikkerne sælger overskudsmaden til lavere priser.
-
Colruyt, Belgien
Supermarkedet Etn Franz Colryut har installeret kameraer ved kassen, der, sammen med en vægt, kan identificere kundens frugt og grønt. Medarbejderne sparer dermed tiden, som de normalt bruger på at søge efter produktkoder. Herudover eliminerer installationen også brugen af plastikemballage på frugt og grønt.
-
Extra, Coop Norge SA, Norge
Coop Norge står bag konceptet i supermarkedet Extra, hvor det er muligt for butikken at yde service døgnet rundt, uden at der behøver at være en medarbejder fysisk til stede. Ved brug af en QR-kode i appen, kan butikkens kunder selv scanne sig ind og ud af butikken og dermed ordne sine indkøb udenfor den bemandede åbningstid.
Top 3 – Non-foodkoncepter
-
Fashion Connect, Tyskland
Fashion Connect kombinerer den digitale og fysiske tøjbutik ved at lade kunderne tjekke ind via appen i butikken, scanne produkterne, vælge størrelse og tilføje dem til deres digitale indkøbskurv. Herefter får kunderne udleveret et prøverum via appen, hvor det udvalgte tøj er klar til at blive afprøvet. I prøverummene er der integreret spejle og garderober, som gør det muligt for kunderne at prøve forskellige størrelser og design, uden at skulle forlade prøverummet. Når kunden er færdig med at prøve tøjet, opdaterer indkøbskurven i appen automatisk med det, som kunden har valgt at købe.
-
Autsome at Sunway Putra Mall, Malaysia
Sunway Putra Mall i Malaysia har lanceret forskellige faciliteter, som skal forbedre kundeoplevelsen for autister – blandt andet to sensoriske vægge og et afslappende rum med dæmpet lys og høretelefoner til at udelukke lyd. Shoppingcentret har derudover inkorporeret ’Autism Friendly Shopping Hours’ hver tirsdag, hvor musikken og lyset sænkes.
-
Nowpet, Isreal
Nowpet er en automatiseret dyrefoder-butik, hvor kunderne skal registrere sig med navn, telefonnummer, kreditkort og fingeraftryk. Varerne bliver derefter automatisk betalt via deres konto, når de bliver taget ned fra hylden.
Top 3 – ‘Non-store’ koncepter
-
Rebake, Japan
En japansk platform, som giver bagerier mulighed for at sælge deres overskudsbrød og kager for at mindste madspild, lander på denne kategoris førsteplads. Platformen lader kunden vide, hvor meget madspild man har været med til at undgå ved ordrebestillingen.
-
Every Pass, Japan
Every Pass giver kunderne på en japansk togstation mulighed for en abonnementsordning til salgsautomater med drikkevarer. Kunderne kan få et produkt pr. dag mod et månedligt beløb.
-
Fracción, Chile
Online-apoteket Fracción i Chile giver kunderne mulighed for at købe deres medicin via nettet, hvor man også kan vælge at afhente det på det nærmeste apotek.
Top 3 – Digitale koncepter
-
Reima Play, Finland
Reima Play er en abonnementsordning, som giver kunderne mulighed for at modtage børnetøj tre gange om året til forskellige sæsoner for et fast månedligt beløb. Derudover kan kunderne igennem ordningen også sende det brugte tøj til en secondhand-virksomhed, som derefter sælger tøjet videre.
-
Trendmatch ApS, Danmark
Et dansk koncept lander på andenpladsen. Trendmatch er en ’swipe-to-shop’-platform, som gør tøjindkøb nemt og lige til. Appen gør det muligt at shoppe tøj, sko og accessories fra forskellige modebrands, og kunden kan swipe til venstre, hvis man ikke kan lide det viste produkt eller til højre, hvis man er interesseret i at købe.
-
Cuuub, Tyskland
Cuuub er et e-handels koncept som benytter sig af Virtual Reality til at give kunderne en innovativ shoppingoplevelse i 3D. Kunderne kan opleve en fysisk butik i et digitalt miljø, ligesom når man benytter Google Street View. Produktinformation får man via billeder, video og tekst.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…
Omni channel: Tiden er kommet
Omni channel er kommet for at blive, og kampen om kunderne er blevet endnu mere allestedsnærværende. Retailere og brands skal hurtigt lære, hvor…