Vi har været på Retail’s Big Show i New York sammen med 37.000 andre deltagere, og ud over messen har vi også været forbi en række butikker for at se på fremtidens butiksformater.

I de kommende uger bringer vi artikler og film fra New York med det mest spændende indhold, vi fandt på rejsen.

 

Amazon startede som en konkurrent til Barnes & Noble, og formålet var at skabe fremtidens online-boghandel. Det var godt set.

Hvis man skal sammenligne med danske tilstande, så er Amazon og Saxo.com ret sammenlignelige. Begge sites sælger bøger. Amazon sælger også meget andet, men starten var at sælge bøger.

Barnes & Noble sælger bøger i fysiske butikker – og senere også online. Butikkerne er en blandet landhandel, og i januar var der stadig julepynt til salg. Der var også papir, blyanter, plakater, kontorartikler, legetøj og meget andet, og det danske modstykke kan siges at være Bog & Idé.

Sammen med Janne Gaye fra Videncenter for Digital Handel var vi et smut forbi Amazon Books, og det kom der en film ud af. Se den her:

Amazon har flere bogbutikker i New York, og en god grund til at etablere sig i netop den by er, at der i forvejen er mange retail-eksperimenter. Amazon Books har bevæget sig fra at være et eksperiment til en virkelig velfungerende boghandel. Butikkerne er pæne, der er god orden, udvalget er helt i top og medarbejderne er dygtige og læser selv. Man får god faglig betjening.

I forhold til Barnes & Noble er butikkerne mere overskuelige, data fra online er på en relevant måde bragt i spil i butikken og Amazons app kan anvendes til at scanne varer, så betalingen gennemføres hurtigere ved kassen. Er man Amazon Prime-medlem, får man selvfølgelig også sin online-rabat i butikken.

Når du køber bøger online hos Amazon, er hele købsprocessen udsat for test. Amazon undersøger, hvordan prisen skal vises, hvor stort billedet af bogen skal være, hvordan anmeldelser kan bruges til at understøtte salget og meget mere.

På samme måde er butikken blevet til ved at eksperimentere med formatet, indtil købsoplevelsen er optimal. Sammenligner man med en Barnes & Noble-butik, er forskellen stor. Det er åbenbart de digitale e-handlere, der skal lære de klassiske detailhandlere, hvordan man skaber fremtidens fysiske butik.