Bilkas omnichannelsatsning udføres i midtjyske Tilst, hvorefter der tages stilling til om konceptet skal udbredes til kædens øvrige 17 butikker i Danmark. Det nye koncept, der bringer onlinehandlen ind i den fysiske butik, kommer i praksis til udtryk ved at iPads placeres i et bestemt område i butikken, hvor personale kommer til at være til stede for at kunne rådgive forbrugerne.

Omnichannelkonceptet vil give kunderne mulighed for at vælge mellem langt flere varer end der er mulighed for at vise frem i Bilkas varehus. Netbutikkens 20.000 varer, der er fordelt på et hav af varekategorier, bliver det således muligt at navigere rundt i, i forlængelse af at de øvrige indkøb gøres i den fysiske butik. Dermed åbner Bilka op for at lette overgangen til nethandlen.

Den digitale omlægning sker blandt andet med inspiration fra udlandet, hvor eksempelvis detailkæden Argos er gået skridtet videre. Argos har således ladet varerne blive på lagerne, men bibeholdt fysiske butikker hvorfra forbrugerne kan bestille varerne. Også detailkæden Sainsbury har bevæget sig ind i grænselandet, hvor synergien mellem det fysiske butiksbesøg og nethandlen, kan skabe indkøbsoplevelser, der sikrer morgendagens omsætning.

Kilde: www.detailfolk.dk