Bilkas omnichannelsatsning udføres i midtjyske Tilst, hvorefter der tages stilling til om konceptet skal udbredes til kædens øvrige 17 butikker i Danmark. Det nye koncept, der bringer onlinehandlen ind i den fysiske butik, kommer i praksis til udtryk ved at iPads placeres i et bestemt område i butikken, hvor personale kommer til at være til stede for at kunne rådgive forbrugerne.
Omnichannelkonceptet vil give kunderne mulighed for at vælge mellem langt flere varer end der er mulighed for at vise frem i Bilkas varehus. Netbutikkens 20.000 varer, der er fordelt på et hav af varekategorier, bliver det således muligt at navigere rundt i, i forlængelse af at de øvrige indkøb gøres i den fysiske butik. Dermed åbner Bilka op for at lette overgangen til nethandlen.
Den digitale omlægning sker blandt andet med inspiration fra udlandet, hvor eksempelvis detailkæden Argos er gået skridtet videre. Argos har således ladet varerne blive på lagerne, men bibeholdt fysiske butikker hvorfra forbrugerne kan bestille varerne. Også detailkæden Sainsbury har bevæget sig ind i grænselandet, hvor synergien mellem det fysiske butiksbesøg og nethandlen, kan skabe indkøbsoplevelser, der sikrer morgendagens omsætning.
Kilde: www.detailfolk.dk
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…