Nye tal fra e-mærket viser, at antallet af udenlandske fupbutikker målrettet det danske e-handelsmarked er vokset med mere end 50 procent på under et halvt år.
Danskerne er nemme ofre
I takt med at danskernes forbrug på nettet hvert år stiger, gør det forbrugerne til nemme ofre for udenlandske it-kriminelle, da det er hvor pengene er, svindlerne higer hen.
Den danske mærknings-ordning, kaldet e-mærket, kender til intet mindre end 1141 fupbutikker med base i Kina, Malaysia og Rusland, som har til sinde at ramme de danske forbrugere. Det er en stigning på over 50 procent siden december 2013, hvor e-mærket gennemførte undersøgelsen første gang.
“Dansk nethandel oplever år efter år tocifrede vækstrater, og de penge vil it-kriminelle have del i. Samtidig er de danske netshoppere meget åbne overfor nye netbutikker og e-handelskoncepter. Det kombineret med, at ung som gammel og høj som lav i dag handler på nettet, skaber gode vilkår for fupmagerne,” udtaler Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket.
Samarbejde skal stoppe netsvindlen
Som konsekvens af den foruroligende udvikling indenfor netsvindel, har e-mærket taget initiativ til en række præventive informationssamarbejder med blandt andet Det Kriminalpræventive Råd, Danmarks Radio og Nordsjællands Politi.
“Vi er fast besluttet på at bekæmpe de udenlandske fupmagere. De stjæler omsætning fra de lovlydige danske netbutikker, og skaber utryghed blandt forbrugerne. Det kan vi ikke leve med, og det synspunkt er vi heldigvis ikke alene om. Derfor er vores samarbejdspartnere utroligt vigtige i bekæmpelsen af svindlere,” forklarer Lars Schmidt Larsen.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…