Offentlige og online brugeranmeldelser er et strategisk værktøj, der kan lede vejen til succes.
En ny lederundersøgelse fra Eniro Danmark foretaget blandt 831 små og mellemstore virksomheder viser, at hver fjerde virksomhed har oplevet kunder, der anmelder virksomheden på sociale medier.
Med denne eksplosion af onlineplatforme, hvor kunder offentligt kan dele ud af deres oplevelser, bliver der nu stillet nye krav til, hvordan små og mellemstore virksomheder beskæftiger sig med markedsføring og annoncering.
Strategisk værktøj
Flere virksomheder har allerede fået øjnene op for dette effektive værktøj.
Allan Jakobsen, adm. dir. i Eniro Danmark, peger på tal, der viser, at 38 procent af små og mellemstore virksomheder i dag benytter brugeranmeldelser som et strategisk værktøj. Han fortæller:
”En stor del af de virksomheder, der kender til anmeldelser på nettet, arbejder aktivt med dem. De bruger dem til at samle viden om kundernes opfattelse af virksomheden og virksomhedens produkter og til at gå i dialog med kunderne og udbedre eventuelle negative oplevelser.”
Eniro Danmark har efter flere års arbejde med brugeranmeldelser opbygget en solid erfaring herom. Den erfaring får Allan Jakobsen til at håbe, at flere virksomheder vil drage nytte af de muligheder, der ligger i brugeranmeldelserne. Han siger:
”Brugeranmeldelser på tværs af hjemmesider og sociale medier er ofte en guldgrube af nyttig, gratis viden om dine kunder. Du kan bruge dem til at målrette den overordnede marketingindsats, men altså også til at lade dig inspirere til ændringer i forretningsgange eller ligefrem udvikle nye tiltag og produkter baseret på kundernes oplevelser”.
Han tilføjer, at gode anmeldelser også kan bruges som såkaldte ’testimonials’ på virksomhedens hjemmeside eller i markedsføringen.
Vær ikke bange for negativ omtale
Negativ omtale er ifølge Enrio Danmark, ikke noget der behøver skræmme nye kunder væk. Her er det blot vigtigt, at virksomheden håndterer situationen korrekt.
Fra Enrio Danmark lyder rådet at svare sagligt på alle negative brugeranmeldelser og eventuelt opfordre kunden til at tage direkte kontakt.
Derudover kan negative brugeranmeldelser oftest bruges konstruktivt, da det giver virksomheden mulighed for at rette ind og forbedre sig.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…