Offentlige og online brugeranmeldelser er et strategisk værktøj, der kan lede vejen til succes.

En ny lederundersøgelse fra Eniro Danmark foretaget blandt 831 små og mellemstore virksomheder viser, at hver fjerde virksomhed har oplevet kunder, der anmelder virksomheden på sociale medier.

Med denne eksplosion af onlineplatforme, hvor kunder offentligt kan dele ud af deres oplevelser, bliver der nu stillet nye krav til, hvordan små og mellemstore virksomheder beskæftiger sig med markedsføring og annoncering.

Strategisk værktøj

Flere virksomheder har allerede fået øjnene op for dette effektive værktøj.

Allan Jakobsen, adm. dir. i Eniro Danmark, peger på tal, der viser, at 38 procent af små og mellemstore virksomheder i dag benytter brugeranmeldelser som et strategisk værktøj. Han fortæller:

”En stor del af de virksomheder, der kender til anmeldelser på nettet, arbejder aktivt med dem. De bruger dem til at samle viden om kundernes opfattelse af virksomheden og virksomhedens produkter og til at gå i dialog med kunderne og udbedre eventuelle negative oplevelser.”

Eniro Danmark har efter flere års arbejde med brugeranmeldelser opbygget en solid erfaring herom. Den erfaring får Allan Jakobsen til at håbe, at flere virksomheder vil drage nytte af de muligheder, der ligger i brugeranmeldelserne. Han siger:

”Brugeranmeldelser på tværs af hjemmesider og sociale medier er ofte en guldgrube af nyttig, gratis viden om dine kunder. Du kan bruge dem til at målrette den overordnede marketingindsats, men altså også til at lade dig inspirere til ændringer i forretningsgange eller ligefrem udvikle nye tiltag og produkter baseret på kundernes oplevelser”.

Han tilføjer, at gode anmeldelser også kan bruges som såkaldte ’testimonials’ på virksomhedens hjemmeside eller i markedsføringen.

Vær ikke bange for negativ omtale

Negativ omtale er ifølge Enrio Danmark, ikke noget der behøver skræmme nye kunder væk. Her er det blot vigtigt, at virksomheden håndterer situationen korrekt.

Fra Enrio Danmark lyder rådet at svare sagligt på alle negative brugeranmeldelser og eventuelt opfordre kunden til at tage direkte kontakt.

Derudover kan negative brugeranmeldelser oftest bruges konstruktivt, da det giver virksomheden mulighed for at rette ind og forbedre sig.