Det er ikke den fysiske grænsehandel, vi skal være bekymrede for, men derimod udenlandske webshops.

Ifølge Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel), vil danskerne i år højst sandsynligt handle for omkring 90 mia. kr. på nettet. Heraf vil cirka 30 mia. kr. være spenderet på udenlandske sider. Derfor mener han, at den digitale grænsehandel i dag udgør et større problem end den fysiske. Det skriver Berlingske Business.

En af de mange udenlandske onlinebutikker der i dag tiltrækker flere danske kunder, er tyske Zalando.

Baggrunden for Zalandos succes i Danmark skyldes blandt andet, ifølge Henrik Theil, at den tyske virksomhed har investorer, der er villige til at smide penge i forretningen. Det giver dem mulighed for at tilbyde fri fragt og derved blive konkurrencedygtige på det danske marked.

Danske virksomheder må oppe sig

Henrik Theil understreger, at danske virksomheder bør oppe sig i den internationale konkurrence, hvis vi ikke skal tabe terræn. Her peger han blandt andet på, at mange danske virksomheder i dag bruger udenlandsk arbejdskraft, da kompetencerne ikke findes i Danmark. Hertil udtaler han til Berlingske Business:

”Danmark er et højt digitaliseret samfund, men vi mangler et miljø, som fokuserer på den kommercielle del af teknologierne.”

Han forudser også, at de udenlandske virksomheder i fremtiden vil udgøre en trussel mod den fysiske detailhandel i Danmark. Som det ser ud nu, vil omkring halvdelen af den danske detailhandel i 2020 foregå online, og heraf vil 50 procent bestå af udenlandske webshops.

Herom siger Henrik Theil:

”Hvis vi når dertil, hvor hver fjerde forbrugskrone ender i udlandet, så vil det have vidt­rækkende konsekvenser for den danske økonomi, så der skal gøres noget ved det – nu.”

Nicher og politisk støtte er svaret

Skal disse fremtidsudsiger ændres, må de danske virksomheder, ifølge Henrik Theil, blive bedre til at finde nicher på det internationale marked.

Derudover mener FDIH at der er brug for politisk støtte til den danske e-handel. Det er ikke nok at fokusere på Danfoss og vindmøller, hvis den danske detailhandel fortsat skal bevares.

Kilde: Business.dk