Der blev på dette års FDIHs handelsseminar fremlagt indsigter i forbrugernes adfærd online og taget hånd om danskernes største udfordring; de udenlandske webshops stigende andel af danskernes online-køb.  

Hvis ens webshop skal kunne konkurrerer med de udenlandske og dermed være blandt de bedste, må man som e-handler tage højde for følgende 10 tendenser.

1) Tænk cross channel

Sørg for at din webshop hænger sammen med og giver kunderne de samme muligheder og service, som de ville få i den fysiske butik.

2) Mød kunderne individuelt

Inddrag dine kunder og forøg dit salg ved at henvende dig personligt til dem via produktanbefalinger, målrettede nyhedsbreve og lignende.

3) Maksimal bekvemmelighed

Sørg for at have en webshop med hurtig levering og fleksible returneringsmuligheder.

4) Mobil

Trafikken fra mobil overhaler meget snart trafikken fra desktop, så sørg derfor for, at din webshop fungerer optimalt fra mobilen.

5) Internationalisering

Det vigtigt at se på hvad de udenlandske webshops gør bedre end din, og tager stilling til, om din webshop skal gå ud over landets grænser, så du også kan få andel af handlende uden for Danmark.

6) Den fysiske butik

Skab en sammenhæng mellem den digitale og den fysiske butik, så det skaber en unik interaktiv oplevelse for kunden.

7) Sats ikke kun ét sted

For at give dine kunder den optimale købsoplevelse, bør du være lige meget til stede online som i den fysiske butik.

8) `Big data´

Brug de store mængder af data, som er tilgængelige om kundernes adfærd og købsmønstre til at optimere din onlinebutik og din markedsføring.

9) Levende billeder

Brug levende billeder, da det både giver flere besøg i butikken, favoriseres af Google og øger din konvertering op til 30 procent.

10) Hastighed

Eksekver dine idéer hurtigt, da du ellers bliver overhalet inden om af nye spændende idéer på markedet.

Kilde: Hesehus.dk