Stigende e-handel får ikke verdens største brands til at holde op med at udvikle deres instore-miljøer. Tværtimod synes gentænkningen af den fysiske butik ingen ende at ville tage i bestræbelserne på at give forbrugerne nye engagerende oplevelser. Udfordringen er selvfølgelig at skabe butikker, der giver de besøgende lyst til – før eller siden – at lægge nogle penge hos brandet.


Uddrag af artikel fra Retail Mag skrevet af retailekspert Mette Skovgaard Frich.


 

Hos giganter som Nike, Apple, Samsung og Ikea såvel som hos innovative startups har man de seneste år haft travlt med at udvikle fysiske butikskoncepter. For selv om e-handlen stiger, og selv om mange traditionelle kæder og butikker har måttet dreje nøglen om, stopper branchen ikke med at tro på, at fysiske butikker kan sætte rammen for det ultimative møde mellem forbrugere og brand.

I udviklingsarbejdet ligger for mange et opgør med fortidens måder at drive butik på. Faktisk taler man om ’experimental commerce’ som en ny megatrend inden for arbejdet med instore-strategi. For når stadigt flere handler online på grund af convenience, overblik, udvalg og priser, skal den fysiske butik levere noget andet – ofte mere emotionelt, der ikke på samme måde kan forløses online. Forbrugerne higer nemlig som aldrig før efter det oplevelsesorienterede, for i en verden med overflod af produkter og brands bliver fysiske varer i sig selv mindre interessante. Den sanselighed, der kan opstå i det fysiske rum, kan til gengæld udnyttes til at præsentere produkterne som en del af et kulturelt fælleskab, der er mere interessant at købe ind i.

Her kommer tre veje, som man kan gå for at gøre sin fysiske butik relevant og værdi­skabende i en digital verden:

 

1  |  Invester i butikken som brandopbyggende markedsføring 

Flere brands ser i stigende grad den fysiske butik som en branding- og marketing­investering, og nogle går endda så langt som til at fjerne selve salget fra butikken. Den fysiske butik betragtes som et stærkt marketingværktøj, fordi den med sin sanselighed for alvor kan skabe de følelsesmæssige forbindelser, der øger brandloyaliteten. Målet bliver således… fortsættes på 8 sider i magasinet…

 

Vil du have fingrene i resten af artiklen og Retail Mag? Læs mere om det nye magasin her.