I den fysiske verden giver midlertidige butikker rig mulighed for at manifestere sig – enten for en pure player, der trænger til opmærksomhed eller gerne vil teste en lokation, eller for eksisterende butikker, der gerne vil være til stede i andre byer.

Måske kender du udtryk som ‘temporary retail’, ‘flash retailing’, ‘shift shop’ eller ‘on/off retail’. De dækker alle over midlertidige butikker, der dukker op i alt lige fra få timer til et par måneder.

Fælles for alle pop-up-butikker er, at de ligger et sted, hvor der er masser af mennesker, og oftest anvendes de i forbindelse med lanceringen af et nyt brand eller nyt produkt. De giver en unik mulighed for at skabe en oplevelse og et bånd mellem forbruger og brand samt øge salget og den generelle kendskabsgrad.

En vigtig faktor er, at det er meget billigere at leje sig ind i et fast lejemål end at bygge noget selv. De danske gågader er mange steder fyldt med tomme butikslokaler, som – for ganske få penge – kunne bruges til midlertidige butikker eller plakatbutikker.

Pop-up-fænomenet er en spændende og alternativ metode til at få opmærksomhed på, skabe virak og aktivitet, og det har vist sig at være meget effektivt – specielt efter tilkomsten af sociale medier, hvor en enkelt event eller en pop-up-butik kan leve videre i det uendelige.

Hævet over hverdagen
En stor del af magien omkring pop-up-butikker ligger i, at de er hævet over hverdagens retail-trivialiteter. Fordi de med deres kreative universer, ekstraordinære tilbud, teknologiske innovationer eller limited produkter differentierer sig fra ’almindelige’ detailhandels-oplevelser, er de oplagte at bruge til at give nye oplevelser med et brand eller produkt, (uddrag fra bogen ’Cross channel 2’).