Vi har været på Retail’s Big Show i New York sammen med 37.000 andre deltagere, og ud over messen har vi også været forbi en række butikker for at se på fremtidens butiksformater.

I de kommende uger bringer vi artikler og film fra New York med det mest spændende indhold, vi fandt på rejsen.

 

Retail’s Big Show er verdens største konference om detailhandel på tværs af kanaler. I år var der 37.000 deltagere i New York.

Konferencen vokser støt år for år, og fra at være et sted, hvor man kunne se på reolsystemer og diskutere salgsmetoder, er det blevet et mekka for alt muligt digitalt.

Det er ikke en god udvikling. Det er ganske vist alt det digitale, der får de fleste investeringer i de her år, men alligevel. Årets konference var blevet så digital, at emnet var ’sådan effektiviserer du din butik’ og ikke ’sådan skaber du en god butik’.

 

Butikkerne er begyndt at kopiere online

For ti år siden begyndte vi at købte mere ind online, og siden da har butikken repræsenteret god kundeservice, gode købsoplevelser, muligheden for at se varen, før man køber, og muligheden for at få varen med straks, man køber den.

Online har været den bekvemme måde at shoppe på hjemmefra, hvor udvalget er stort og priserne lave.

For at blive dygtigere til at konkurrere med butikkerne er online-butikkerne blevet dygtigere til at anvende omfattende produktinformationer, fotos, illustrationer, video, anmeldelser, hurtig levering og mange leveringsformer i konkurrencen mod butikkerne.

Årets konference i New York viser, at it-branchen nu tror, at butikkernes bedste våben den anden vej er, at “få butikkerne til at fungere som online.”

Det vil nok vise sig at være en stor fejl.

Butikkerne skal være dygtige til det, de er skabt for. Man kan skabe en unik stemning i en butik. Det kan online ikke konkurrere mod. Omvendt kommer butikken aldrig til at sælge et ubegrænset antal varer – der er ikke plads. Det er her, forbrugerne vælger at købe ind online.

 

Temaer fra konferencen

På Retail’s Big Show sættes agendaen af it-branchen, der køber udstillingsplads og fremviser det, de mener at kunne sælge til detailhandlere. Nogle gennemgående temaer fra årets udstillinger var:

– Systemer til overvågning af kunder i butikken. Noget blev kaldt ’The Smart Store’ eller ’The Intelligent Store’, men inspirationen kommer fra online, hvor man som retailer har et godt overblik over, hvordan kunderne finder websitet, og hvorfor de køber (eller lader være med det).

– Automated Retail. Det er fortidens cigaret-automater, der dukker op igen i moderne digitale versioner. Iscenesættelsen er meget bedre, og der bruges lyd og lys til at skabe en stærk branding af ’butikken’. Konceptet er stadigvæk at smide en mønt i kassen og trække en vare.

– Logistik. Varer sælges nu gennem flere kanaler end tidligere, og digitale løsninger til at registrere vareflow er blevet virkelig gode. Hvis en kunde søger på nettet og vil vide om ’varen findes i nærmeste butik’, nytter det ikke, at varen står i en papkasse i baglokalet. Varen skal være registreret som modtaget af butikken. Alt, der vedrører automatisk registrering af vareflow, er ved at blive opgraderet i de her år.

– Digital integration i butikken. Flere og flere butikker er ved at lave digitale købsoplevelser i butikken. Det var ikke meget spændende, der var på Retail’s Big Show, men ude i butikkerne i New York var der gode eksperimenter.

– Sikkerhed. Det foregår jo i USA, så mange udstillere solgte systemer til overvågning af butikken, systemer der kan forhindre tyveri, systemer der kan begrænse svindel med kreditkort og så videre.

I hele det store cirkus med udstillere, foredrag, skærme og 37.000 deltagere var der ingen, der havde gjort sig umage med at lave en stand, der viste, hvordan fremtidens spændende butik skal se ud. Ingen.