Med indtoget af online shopping, glemmer vi så helt oplevelsen af det fysiske element ved en butik bygget af mursten og mørtel?
I diskussionen om detailbranchens overlevelse og at nedskalere det fysiske element til fordel for online-handlen, sættes der nu spørgsmål ved, om det er vejen frem.
Detailbranchen har fået øjnene op for kundernes forskellige shopping-mønstre og branchen har også opdaget, at ikke alle vil shoppe online. Den fysiske oplevelse på en faktisk location bygget af mursten og mørtel kan ikke gengives på samme måde i et online univers.
At kunden også har et behov for at føle, røre og prøve er stadig aktuelt. En artikel i Los Angeles Times beretter herom (link). Kunden føler for eksempel et behov for at afprøve størrelsen på skoen, før hun går hjem og køber den online. Og uden den fysiske butik, havde hun aldrig turde købe den online.
Udviklingen kan ikke stoppes. At indkøbscentre og dagligvarebutikker går med på ’Click and Collect’-fænomenet, hvor kunden shopper online dagligvarer og afhenter varerne, er kun på vej til at vinde stærkere ind i kundernes dagligdag, for ikke at nævne dag-til-dag leveringen, hvor shopping tænkes helt udenom den fysiske butik.
Men hvad med kundernes værdier såsom loyalitet og behovet om god service? Bliver de langsomt nedprioriteret og glemt i en online verden? Eller finder man en løsning, til at opnå en synergi mellem online- og offline-universet?
Se mere om diskussionen online vs. offline shopping her og læs artiklen ’Some online retailers seeing value in opening bricks-and-mortar shops’ fra Los Angeles Time her.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…