Med indtoget af online shopping, glemmer vi så helt oplevelsen af det fysiske element ved en butik bygget af mursten og mørtel?
I diskussionen om detailbranchens overlevelse og at nedskalere det fysiske element til fordel for online-handlen, sættes der nu spørgsmål ved, om det er vejen frem.

Detailbranchen har fået øjnene op for kundernes forskellige shopping-mønstre og branchen har også opdaget, at ikke alle vil shoppe online. Den fysiske oplevelse på en faktisk location bygget af mursten og mørtel kan ikke gengives på samme måde i et online univers.

At kunden også har et behov for at føle, røre og prøve er stadig aktuelt. En artikel i Los Angeles Times beretter herom (link). Kunden føler for eksempel et behov for at afprøve størrelsen på skoen, før hun går hjem og køber den online. Og uden den fysiske butik, havde hun aldrig turde købe den online.

Udviklingen kan ikke stoppes. At indkøbscentre og dagligvarebutikker går med på ’Click and Collect’-fænomenet, hvor kunden shopper online dagligvarer og afhenter varerne, er kun på vej til at vinde stærkere ind i kundernes dagligdag, for ikke at nævne dag-til-dag leveringen, hvor shopping tænkes helt udenom den fysiske butik.

Men hvad med kundernes værdier såsom loyalitet og behovet om god service? Bliver de langsomt nedprioriteret og glemt i en online verden? Eller finder man en løsning, til at opnå en synergi mellem online- og offline-universet?

Se mere om diskussionen online vs. offline shopping her og læs artiklen ’Some online retailers seeing value in opening bricks-and-mortar shops’ fra Los Angeles Time her.