Med et e-handelsmarked, der ændrer sig særdeles hurtigt og drastisk, er det vigtigt at holde sig opdateret for at komme et skridt foran sine konkurrenter. 2019 byder på en række af nye trends og tendenser inden for e-handel, som der bør holdes øje med. Her får du de kommercielt vigtigste trends krydret med konkrete cases fra danske e-handelsvindere.


Uddrag af artikel fra Retail Mag skrevet af Lars Hedal, adm. direktør hos e-handelshuset Hesehus.


 

For 15 år siden var det kun 13 procent af det fysiske salg, der var påvirket af et såkaldt digitalt ’touch point’. I dag ser situationen betydeligt anderledes ud, hvor hele 58 procent af det fysiske salg blev påvirket af et digitalt touch point i 2017. I dag er der ikke længere tale om omsætning fra den fysiske butik og omsætning fra web­shoppen, da kanalerne i høj grad hænger sammen og bidrager med salg på tværs.

Der er sket en omvæltning fra e-commerce til commerce, hvor e-commerce ikke er en andel af omsætningen, men derimod 100 procent af forretningen, da det bidrager til salget i alle kanaler. Virksomheder bør derfor ikke længere diskutere, hvad deres digi­tale strategi skal være. Digitalisering skal ikke ses som en silo i organisationen, men derimod som en integreret del af forretningen og dermed forretningsstrategien.

Fra 2017 til 2018 steg danskernes onlinekøb med 13 procent, hvilket resulterede i en rekordhøj omsætning – endnu en gang – men hvordan får man som detailhandler en del af kagen, og hvilke trends og tendenser skal man holde øje med? Hesehus giver nedenfor sine bud på 10 trends og tendenser, der vil få betydning i 2019, og seks konkrete tips til at opnå succes med e-handel i 2019.

 

1  |  Personalisering: Big Data – Big Opportunities

Big Data har længe været anset som et værdifuldt redskab for virksomheder til at hjælpe sig selv. I dag har Big Data dog fået en ny betydning, da tendensen har ændret sig fra, hvordan virksomheder kan hjælpe sig selv til, hvordan de kan hjælpe kunderne. I takt med den teknologiske udvikling er kunderne begyndt at forvente at blive mødt på en personaliseret og unik måde, da de ved, at virksomhederne har midlerne til at gøre dette. Anbefalingen er at klarlægge, hvilke data der er relevante for de tiltag, som virksomheden foretager – og herefter indsamle data, der giver værdi for virksom­heden. Derefter bør det kommunikeres ud, så kunderne bliver opmærksomme på, at de bliver lyttet til.

Zizzi, Nordens førende kæde inden for curvy-fashion, har blandt andet forbedret
deres online performance på flere parametre ved at blive bedre til at anbefale deres kunder relevante produkter i webshoppen samt ved at gøre e-mails personlige gennem et Bizzkit-Raptor modul. Dette har ført til en forøgelse af konverteringsraten på 150 procent og en 28 procent større basket-size.

 

2  |  Customer Experience

I dag behøves kunderne ikke at komme i de fysiske butikker for at foretage et køb eller få stillet deres behov. Som detailhandler er man derfor nødt til at give dem en grund til at komme i butikken, hvilket har ført til overgangen fra butiksdrift til ’Customer Experience’. Butiksoplevelsen skal være mindeværdig for kunden – og ikke blot være et sted, hvor man henter sine varer – hvilket butiksekspedienterne spiller en afgørende rolle i at sikre. Ekspedienterne skal klædes på til at yde denne forventede service, og dette kan en detailhandler gøre effektivt via brug af data. Herudover skal alt være nemt – lige fra det at finde varen til at købe varen – og dermed skabe en gennemgående god kundeoplevelse.

 

3  |  Indret den fysiske butik ud fra online adfærd

Når det gælder indretning af den fysiske butik, har Amazon afprøvet et helt nyt koncept. I stedet for at lade indretningen… fortsættes på 5 sider i magasinet…

 

Vil du have fingrene i resten af artiklen og Retail Mag? Læs mere om det nye magasin her.