Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) har offentliggjort seks nye initiativer der skal styrke forudsætningerne for dansk e-handel.

Den nyligt offentliggjorte sekspunktsplan, er kærkommen i lyset af den digitale grænsehandels voldsomme ubalance. En tredjedel af danskernes e-handelsforbrug foregår i udenlandske netbutikker, hvilket i 2014 var næsten fem gang mere end hvad de udenlandske forbrugere brugte i de danske netbutikker. Med den nye handlingsplan er det håbet, at de udenlandske forbrugere fremadrettet vil smide flere varer i den digitale indkøbskurv.

Det konkrete udspil, der lægger op til en målrettet indsats for at fremme den danske onlineeksport, kommer efter regeringen tidligere på året lancerede en vækstplan for digitalisering i Danmark. Med udspillets seks initiativer, skal de danske virksomheder blandt andet sikres bedre eksportrådgivning samt konkrete guides til e-handel i udlandet, hvilket vil ruste dem i forhold til landespecifikke regler, forbrugerbeskyttelse, skat og moms. Eksportfremmeindsatsen indebærer desuden et særligt fokus på, at få de kinesiske onlineforbrugere til at bruge deres penge i de danske netbutikker.

De seks konkrete initiativer fremgår i deres fulde udfoldelse af Udenrigsministeriets hjemmeside.

Kilde: www.um.dk