En række traditionelle murstensbutikker forsvandt fra detailscenen i 2018 og i starten af 2019, men hvad er det næste for de fysiske butikker?
Uddrag af artikel fra Retail Mag
Mange kendetegner vores tid som ’detailhandelsapokalypsen’, og med et blik på hvad der sker i USA, UK og Centraleuropa, kan man da også blive en smule bekymret. Brands og butikskoncepter, der tidligere har haft stor succes, har oplevet et markant fald i salget og kæmper for at forblive konkurrencedygtige i et landskab, hvor alternative salgskanaler har tiltrukket et større publikum.
Tallene taler deres tydelige sprog. Ifølge rapporter fra Business Insider oplevede USA 3.800 butikslukninger i 2018, med yderligere 1.500 i første kvartal af 2019. På samme måde oplevede den britiske detailhandel en tilbagegang i antal butikker på 7.500 i 2018, en stigning på 36 procent i forhold til butikslukninger i 2017 (Deloitte). I Europa faldt den tyske detailhandel med 4,3 procent i december 2018, hvilket er det største fald i december måned igennem de 11 år, som analysen har været gennemført af Federal Statistics Office.
Men hvorfor sker det?
Hvis man spørger detailhandlere om, hvorfor de fejler, så vil mange pege på faktorer som en øget konkurrence fra online, et dårligt økonomisk klima, en lav forbrugertillid eller de ugunstige rentesatser og valutakurser. Selv om disse faktorer kan have en væsentlig indflydelse, har de detailhandlere, der har lidt mest, en række centrale karaktertræk til fælles, som er mindst lige så afgørende… fortsættes på 3 sider i magasinet…
Vil du have fingrene i resten af artiklen og Retail Mag? Læs mere om det nye magasin her.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…