Hvad er forskellen på single channel, multi channel, cross channel og omni channel?

Lad os starte med at rydde op i forvirringen:

Single channel. Du sælger varer igennem en enkelt kanal, for eksempel en butik på strøget eller online. Men kun igennem en enkelt kanal.

Multi channel. Du sælger varer igennem flere kanaler. De forskellige kanaler, for eksempel butik og online, har hver sin forretningsidé, hver sin ledelse, hvert sit indkøb, lagerstyring, markedsføring. Alt fungerer separat. Multi channel kan (alt efter perspektivet og opfindsomheden) udvides som begreb, så man også tæller e-mailmarketing, messer, plakatbutikker og andre varianter som hver sin kanal. Fælles for dem er, at de opererer hver for sig, og at grundtanken er: jo flere kanaler, des mere eksponering og salg.

Cross channel. Du sælger varer igennem flere kanaler, helt som i multi channel-scenariet. Der sker en intelligent, daglig orkestrering af kanalerne, så viden om forbrugeren i en kanal anvendes i de andre kanaler. Kunden møder din virksomhed på samme måde uanset kanal, og dermed lever du op til de krav, som fremtidens forbrugere har.

Omni channel. Omni betyder alle, så her taler vi om cross channel gennemført helt til kanten. En totalt gnidningsløs købsproces på tværs af mange kanaler. Det er de færreste, der er så langt i processen. Derfor handler bogen her om cross channel. Omni er en fin vision, men med hånden på hjertet er cross channel et mere realistisk mål.