Det europæiske e-handelsforbrug inden for detailhandlen fordeler sig langt fra jævnt. Denne tendens gælder også hvis der zoomes ind på de vesteuropæiske lande.

Det europæiske e-handelsmarked fik ikke lov at forblive verdens største særligt længe, efter at det for en håndfuld år siden overhalede det amerikanske marked. I 2013 overhalede den samlede asiatiske og oceaniske e-handel den europæiske ditto. Internettet er dog fortsat i voldsomt stigende grad platform for europæernes handel, selvom omfanget af det europæiske e-handelsforbrug er geografisk betinget.
Blandt befolkningerne i store sydeuropæiske lande som Italien og Spanien, er der stadig en procentvist markant mindre andel der aktivt forbruger over internettet. Heroverfor hører Frankrig, Storbritannien og Sverige til de europæiske procentvise topscorere. I eksempelvis Sverige anvendte 70% af befolkningen internettet til handlen i 2014. Til sammenligning benyttede 47% af Europas befolkning internettet til at købe varer sidste år, hvilket svarer til cirka 180 mio. indbyggere. Nogenlunde samme antal amerikanere handlede over nettet i 2014, men grundet det lavere amerikanske befolkningstal var det procentvise e-handelsaktive indbyggere markant større på den anden side af Atlanten det forgangne år.

Selvom at europæerne primært køber fra nationale hjemmesider, er tendensen mod brug af udenlandske e-handels portaler tydelig. Mere end halvdelen af befolkningen i både Norden og Storbritannien har således anvendt udenlandske internetforhandlere. De mest populære varegrupper blandt europæerne er tøj/sko, bøger og elektronik til hjemmet såsom computere, tv’er, musiksystemer og telefoner. Sidstnævnte kategori var i 2013 den populæreste blandt de nordiske forbrugere.

I Tyskland, Storbritannien og Frankrig er det samlede e-handelsforbrug markant større end blandt de øvrige europæiske nationer og denne udvikling vil med al sandsynlighed fortsætte. De nyeste årlige vækstrater indikerer dog, at nye befolkningers interesse i stigende grad også er interessant for internetforhandlerne at være opmærksomme på. Eksempelvis har befolkningerne i Polen (21%) og Italien (19%) med høje vækstrater vist, at de også er klar til at forbruge over internettet. Ligeledes er det sandsynligt at voksende europæiske middelklasser mod øst i et længere perspektiv vil være interessante aftagere af varer handlet over internettet. Mindre sandsynligt er det derimod at Europa formår at tilbageerobre førstepladsen som førende e-handelskontinent, da ligeledes voksende middelklasser i fremadstormende asiatiske økonomier samt en eksplosiv kinesisk internetforbrugerlyst pisker det asiatiske og oceaniske internetforbrug fremad.

Kilde: ecommercenews.eu