Det europæiske e-handelsforbrug inden for detailhandlen fordeler sig langt fra jævnt. Denne tendens gælder også hvis der zoomes ind på de vesteuropæiske lande.
Det europæiske e-handelsmarked fik ikke lov at forblive verdens største særligt længe, efter at det for en håndfuld år siden overhalede det amerikanske marked. I 2013 overhalede den samlede asiatiske og oceaniske e-handel den europæiske ditto. Internettet er dog fortsat i voldsomt stigende grad platform for europæernes handel, selvom omfanget af det europæiske e-handelsforbrug er geografisk betinget.
Blandt befolkningerne i store sydeuropæiske lande som Italien og Spanien, er der stadig en procentvist markant mindre andel der aktivt forbruger over internettet. Heroverfor hører Frankrig, Storbritannien og Sverige til de europæiske procentvise topscorere. I eksempelvis Sverige anvendte 70% af befolkningen internettet til handlen i 2014. Til sammenligning benyttede 47% af Europas befolkning internettet til at købe varer sidste år, hvilket svarer til cirka 180 mio. indbyggere. Nogenlunde samme antal amerikanere handlede over nettet i 2014, men grundet det lavere amerikanske befolkningstal var det procentvise e-handelsaktive indbyggere markant større på den anden side af Atlanten det forgangne år.
Selvom at europæerne primært køber fra nationale hjemmesider, er tendensen mod brug af udenlandske e-handels portaler tydelig. Mere end halvdelen af befolkningen i både Norden og Storbritannien har således anvendt udenlandske internetforhandlere. De mest populære varegrupper blandt europæerne er tøj/sko, bøger og elektronik til hjemmet såsom computere, tv’er, musiksystemer og telefoner. Sidstnævnte kategori var i 2013 den populæreste blandt de nordiske forbrugere.
I Tyskland, Storbritannien og Frankrig er det samlede e-handelsforbrug markant større end blandt de øvrige europæiske nationer og denne udvikling vil med al sandsynlighed fortsætte. De nyeste årlige vækstrater indikerer dog, at nye befolkningers interesse i stigende grad også er interessant for internetforhandlerne at være opmærksomme på. Eksempelvis har befolkningerne i Polen (21%) og Italien (19%) med høje vækstrater vist, at de også er klar til at forbruge over internettet. Ligeledes er det sandsynligt at voksende europæiske middelklasser mod øst i et længere perspektiv vil være interessante aftagere af varer handlet over internettet. Mindre sandsynligt er det derimod at Europa formår at tilbageerobre førstepladsen som førende e-handelskontinent, da ligeledes voksende middelklasser i fremadstormende asiatiske økonomier samt en eksplosiv kinesisk internetforbrugerlyst pisker det asiatiske og oceaniske internetforbrug fremad.
Kilde: ecommercenews.eu
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…