Der er stærk bekymring for amerikansk detailhandels evne til at omstille sig til nutiden.

Der er stærk bekymring for amerikansk detailhandels evne til at omstille sig til nutiden.

Walter Loeb skriver for Forbes og kommenterer bekymringen for, hvordan detailhandel skal klare sig i fremtiden.

Bekymringen udspringer af, at online har haft en fantastisk godt julesalg i 2015, og kombineret med stor vækst i USA indenfor off-price retailing (alt der sælges med rabat) er der to megatrends, der presser traditionel handel. Kunderne løber mod online og outlet stores. Der skal justeres i kerneforretningen.

Ikke overraskende køber den unge generation i stigende grad teknologi og i mindre grad andre forbrugsgoder. Læg det oveni andre udfordringer.

Walter Loeb mener, at mange detailhandlere ikke har set at der ville komme et så markant skifte og også er overrasket over tempoet, nu hvor købsmønstre ændrer sig. Problemet er ikke kun at omsætningen siver (eller fosser) over i andre kanaler. Det er også, at de traditionelle spillere nu er defensive. Personalesammensætningen er forkert og omstilling er dyrt.

Et par tal:

  • Online-salg i USA steg 23% i 2015
  • Forventningen til 2016 er samme stigning
  • Amazon tager cirka halvdelen af al online-omsætning i USA

For at konkurrere med Amazon, der er effektive på omkostninger, skal der lukkes butikker og skæres i personale.

Europæiske discount-koncepter som Aldi og Lidl er nu på vej ind i USA og bruger deres solide base i Europa til en frisk start på et nyt marked, hvor de kan udnytte at de ikke skal omlægge eksisterende butiksstrukturer. Det samme sker jo også i Danmark. Udenlandske butikskæder rykker hertil, og dækker kun de bedste byer og beliggenheder, og det skaber uro og hård konkurrence.

I USA har de store retailers som modtræk startet en bølge af butiksåbninger med low-cost koncepter. Nordstrom har åbnet 27 outlets i 2016. Macy’s (6), Saks 5th Avenue (14), Ross Stores (66), TJX (320) er fulgt med, og nu er der 4.245 off price stores i USA.

De yngre kunder shopper teknologi og mode på tværs af butikker og online, på tværs af brands og hver gang Apple kommer ud med et nyt produkt sælges det i stort tal, og omsætningen går fra andre typer af retail. Omfanget er så stort at det kan ses i statistikker.

Konklusionen er, at flere butikker skal lukkes, og i butikkerne skal der være færre høvdinge og flere indianere. Det vigtigste er god kundeservice og flere sælgere i butikkerne. Alt andet skal laves mere lean.

Læs hele historien her.