Tal fra analysevirksomheden Growth From Knowledge (GfK), viser at den internationale forbruger i høj grad bringer onlinehandlens muligheder med sig ind i de fysiske butikker. GfKs resultalt er fundet på baggrund af online og face-to-face interviews med mere end 25.000 mobiltelefonbrugere over 15 år fordelt på 23 lande.
Undersøgelsen afslører at 40 procent af forbrugerne prissammenligner produkter mens de er inde i de fysiske butikker. Især er mobile prissammenligninger hyppige blandt de sydkoreanske og kinesiske forbrugere, mens de ukrainske og sydafrikanske forbrugere sjældent hiver mobilen op af lommen mens de shopper. De danske forbrugere indgår ikke i GfKs undersøgelse, men det gør vores svenske og tyske naboer til gengæld. Overraskende nok placerer begge landes forbrugere sig dog et godt stykke under gennemsnittet, eftersom 30 procent af de svenske og 26 procent af de tyske forbrugere, benytter sig af online prissammenligninger mens de besøger de fysiske butikker. Tendensen til prissammenligning er alderspåvirket og blandt de 20-29 årige globale forbrugere, har halvdelen mobilen fremme mens de er i butikken.
GfKs undersøgelse viser desuden, at fire ud af ti lader sig rådgive af venner eller familie før de foretager et køb og denne tendens er ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder. Tilsvarende er mænd og kvinder lige tilbøjelige til at fotografere produkter i de fysiske butikker med henblik på senere købsbeslutninger. Hvad angår prissammenligninger, er de mandlige forbrugere dog mere tilbøjelige til at finde mobilen frem end kvinderne. Denne tendens ses både i Sverige og Tyskland, såvel som på globalt plan.
Kilde: www.gfk.com
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…