Tal fra analysevirksomheden Growth From Knowledge (GfK), viser at den internationale forbruger i høj grad bringer onlinehandlens muligheder med sig ind i de fysiske butikker. GfKs resultalt er fundet på baggrund af online og face-to-face interviews med mere end 25.000 mobiltelefonbrugere over 15 år fordelt på 23 lande.

Undersøgelsen afslører at 40 procent af forbrugerne prissammenligner produkter mens de er inde i de fysiske butikker. Især er mobile prissammenligninger hyppige blandt de sydkoreanske og kinesiske forbrugere, mens de ukrainske og sydafrikanske forbrugere sjældent hiver mobilen op af lommen mens de shopper. De danske forbrugere indgår ikke i GfKs undersøgelse, men det gør vores svenske og tyske naboer til gengæld. Overraskende nok placerer begge landes forbrugere sig dog et godt stykke under gennemsnittet, eftersom 30 procent af de svenske og 26 procent af de tyske forbrugere, benytter sig af online prissammenligninger mens de besøger de fysiske butikker. Tendensen til prissammenligning er alderspåvirket og blandt de 20-29 årige globale forbrugere, har halvdelen mobilen fremme mens de er i butikken.

GfKs undersøgelse viser desuden, at fire ud af ti lader sig rådgive af venner eller familie før de foretager et køb og denne tendens er ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder. Tilsvarende er mænd og kvinder lige tilbøjelige til at fotografere produkter i de fysiske butikker med henblik på senere købsbeslutninger. Hvad angår prissammenligninger, er de mandlige forbrugere dog mere tilbøjelige til at finde mobilen frem end kvinderne. Denne tendens ses både i Sverige og Tyskland, såvel som på globalt plan.

Kilde: www.gfk.com