Reklamers magt daler. Vi stoler mest på hinanden.

Når de danske forbrugere shopper online, er de mest tilbøjelige til at stole på andre forbrugeres meninger og oplevelser. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Yougov, som ligeledes afslører, at reklamernes magt er dalende.

Danske forbrugere har efterhånden ikke meget fidus til de klassiske reklamer, når de handler på nettet. Derimod lytter de meget til andre forbrugeres holdninger og oplevelser. Det skriver Detailfolk.dk på baggrund af en ny undersøgelse.

Undersøgelsen, som Trustpilot har fået foretaget af Yougov, viser nemlig, at hele 89 procent af de adspurgte svarer, at venner, familie og bekendtes udsagn har stor eller meget stor betydning, når det kommer til at shoppe online.

Men også fremmede menneskers holdninger påvirker forbrugerne. Her svarer 66 procent, at anmeldelser på tjenester som Tripadvisor og Trustpilot har betydning.

51 procent af de adspurgte bliver ligeledes påvirket i deres køb af andre menneskers meninger på de sociale medier.

Forbrugerne identificerer sig med hinanden
Undersøgelsen afslører desuden, at reklamers magt er dalende. Kun 38 procent af de adspurgte svarede, at reklamer har betydning for deres onlineshopping.

Netbutikkernes egne beskrivelser har betydning for 44 procent af de adspurgte, hvor kun 2 procent svarede, at de har meget stor betydning.

”Forbrugerne i dag stoler mere på andre forbrugere, som de jo oftest ikke kender, men til gengæld identificerer sig med, end de stoler på virksomhederne, som tydeligt står bag de forskellige reklamer,” fortæller lektor ved CBS og ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd, Mogens Bjerre, og fortsætter:

”Jeg tror, vi kommer til at se den tendens endnu mere udbredt fremover, og virksomheder gør klogt i at bruge kundernes mening aktivt til at forbedre sig.”

Kilde: Detailfolk.dk og Branchebladet TØJ