Tiderne skifter og en ny generation af shoppere er ved at tage over. Derfor skal detailhandlerne være klar på omstilling, tænke udover de klassiske butiks rammer og imødekomme denne nye generation.

Det er generation Y, vi taler om. På nuværende tidspunkt repræsenterer Generation Y en tredjedel af alle shoppere og indenfor de 5 næste år vil deres repræsentation stige til knap halvdelen.

Det særligt kendetegnende ved Generation Y er, deres teknologiske kunnen og tilgang. De tjekker deres telefon flere gange om dagen, og 80 % siger end da, at de tjekker deres telefon flere gange i timen. De er aktive på sociale medier, især Facebook og Instagram. Hele 97 % har været på de sociale medier indenfor den seneste måned.  Med andre ord har vi med en generation at gøre, der konstant er forbundet.

Det er på digitale medier, der findes inspiration og laves research til det næste køb. 61 % af alle shoppere har søgt på et produkt via en søge maskine, og indenfor et typisk måned vil 22 % købe et produkt, som resultat af, at have set produktet i et opslag på sociale medier. Derfor bør sociale medier ikke kun ses som en inspirationskilde, men konverteres til en handelskanal. Som set på Facebook og Instagram med de såkaldte shop now knapper.

For flere tal om Generation Y og den generelle shopper klik her