Detail handlen er i forvandling og der er intet der tyder på, at udviklingen nogensinde vil ende. Derfor er det også vigtigt ikke at hvile på laubærerne, men at holde sig opdateret om, i hvilke retninger detail handlen udvikler sig.

36 eksperter indenfor detail handel har delt deres indsigt i de nuværende trends, som er med til, at forme nutidens og fremtidens detail handel. De tre store temaer er oplevelse, personliggørelse og teknologi.

På trods af den store fremgang i onlinehandel, er de fysiske butikker langt fra ved at dø. Intet billede kan erstatte behovet for at røre og føle på varerne. Samtidig har de fysiske butikker en høj branding værdi. Det er det sted, hvor man kan komme tæt på sine kunder, hvor kunden kan fordybe sig i brandet. Hvilket er vigtigt for både brandgenkendelse og -loyalitet.

Selv om branding værdien er høj i de fysiske butikker, er det ikke alle produktgrupper, der har gavn af den fysiske butik. De færreste forbrugere nyder dagligvare indkøb, og ser det som noget der skal overstås. Derfor vil flere og flere foretrække, at handle dagligvare online. Således det kun er de oplevelsesværdige indkøb, der er tilbage på shopping turen.

Et besøg i en fysisk butik handler nemlig ikke længere om produktet alene. Forbrugerne vil have mere end bare et produkt, de vil have mindeværdige oplevelser. Måden man opnår det på er igennem storytelling, skabelse af brandkultur, convenience, samt personliggørelse af besøg og produkt.

Sidst nævnte kan man med fordel opnå ved hjælp af innovativ teknologi. Teknologiske redskaber der kan forkorte de logistiske aspekter af et køb, samt genkende kunder og deres forbrugsmønstre er i hastig udvikling. De gør det muligt, at lave en skræddersyet kundeoplevelse, helt uden gnidninger.

Derfor kan det også betale sig, at have et fleksibelt brand, der hurtigt og let kan hægte sig på aktuelle og relevante trends.

Læs hele artiklen her