A new breed of retail store is rewriting the rules and proving that people value inspiring experiences and expert solutions that make shopping more personal.” Siger Matthew Brown retail futurist hos Echo chamber.

Det er hårde tider for detail handlen, flere butikker er på randen til at være bankerot, mange af de større butikskæder udvikler sig i slowmotion. Men det er den helt rigtige tid for små og kvikke detail forhandlere.

Det kan godt være, at man bander internettet langt væk for, at have skabt begrebet show-rooming. Men det er ikke kun skidt, for det har skabt et hav af nye muligheder, som bare venter på at blive udforsket og taget i brug.

De forhandlere der især har fremgang, er virksomheder der har forstået vigtigheden af at forene online og offline handel. De baner vejen for det innovative rum der forbinder online med offline og transformere detailhandlen. ”Clicks and Bricks” brands kalder man dem.

De fysiske butikker skal nok overleve, men præmissen er en anden. Butikker er til for, at give inspirerende oplevelser, ekspert løsninger som oprigtigt er personlige. Det er dette nye koncept Matthew Brown har døbt ”me-tail”.

I dag forventer kunderne at detailforhandlerne holder deres butikker pæne og skaber wow effekt. Derfor omfavner de nye butikskoncepter også elegant butiksdesign, løsningsorientering, historie fortællinger og skaber fællesskab. Det handler nemlig ikke om at sælge, det handler om at være.

For konkrete eksempler læs her

Et andet spændende fænomen er “Internet of Things” indenfor detailhandel. Det er noget mange taler om, men kun få forstår. Derfor er det også en potentiel mulighed, for at engagere sine kunder, ved at introducere IoT og vise hvordan det kan forbedre deres kunders liv.

Men den hidtil største trend inden for det nye ”me-tail” er gæstfrihed. Hvilket kommer til udtryk i store sociale loungeområder med caféer der tilbyder god kvalitet.

Som en slut bemærkning, må det erkendes, godt design er af betydning, men fremtidens fysiske detailforretninger handler ultimativt om fællesskab, gæstfrihed og ekspertløsninger. Ønsker du at kunderne skal komme op af sofaen og lægge telefonen væk, så skal have en butik der overrasker og behager.

Læs mere om “me-tail” her