Indeks Retail stod for indkøring af nyt it-system i landets 90 Bog & Idé butikker. Et nyt system der skulle effektivisere virksomheden, men som derimod endte med at give store ekstraregninger.

“Forbrugerne er meget krævende i dag og er blevet vant til, at der er styr på priser, levering og service. Det gælder både online og i en butik. Ellers bliver de skuffede, og så vender de sjældent tilbage,” udtaler Mai Thomsen fra Retail Institute Scandinavia.

Det er derfor altafgørende at it-systemerne hos detailhandelsfirmaer er fuldstændig up-to-date, så forbrugernes krav imødekommes på bedst mulig vis.

En ændring af it-systemet skulle have reddet Bog&idé fra den hårde konkurrence online, da især denne branche er udfordret på mange fronter. Forbrugerne køber oftest bøger over nettet, i supermarkedet og er løbende ved at tage brugen af e-bøger til sig.

Men Bog&Idé har stadig den fordel, at alle danskere kender dem, hvorimod ikke alle kender den udenlandske netkonkurrent Amazon.

Derudover viser alle undersøgelser at forbrugere viser større tillid til netbutikker, som også har en fysisk butik.

Direktør Henrik Christensen tror da også stadig fuldt og fast på den fysiske butik, selvom flere forbrugere køber kædens varer over nettet.

Derfor er der også stadig forhandlinger i gang om flere Bog&idé butikker i den nærmeste fremtid, alt imens der arbejdes på at få helt styr på det nye it-system.

Kilde: Børsen.dk