Da Google i sin tid lancerede Google Analytics som et gratis værktøj til at forstå trafik, adfærd og konverteringer på websites blev de hurtigt verdens største indenfor området. Det er jo altid svært at konkurrere mod et firma, der tilbyder software uden betaling.
Forklaringen er naturligvis, at Google har en interesse i at vise effekten af online-annoncering, så omkostningen ved at tilbyde gratis software til web-analyse dækkes ind gennem indtægterne fra annonce-systemet Google AdWords.
Markedet er siden blevet delt, så Google har taget den nederste del mens en række andre software-firmaer leverer til high end. For eksempel har IBM opkøbt en række firmaer for at kunne levere intelligens på tværs af fysiske butikker og online.
Nu bliver Google bedre og kommer til at konkurrere højere oppe i markedet.
Det nye produkt kaldes “Google Analytics 360 Suite” og henvender sig til det professionelle marked.
De seks vigtigste områder er:
- Google Audience Center. Følg kunderne på tværs af kanaler, devices og kampagner.
- Google Optimize. Anvendes til at teste forskellige versioner af sitet på samme tid for at se, hvordan sitet designes bedst. Det er også kendt som A/B test og multi-variate testing.
- Google Data Studio 360. Til at lave interaktive rapporter og dashboards.
- Google Tag Manager 360. Anvendes til at opsamle data fra små operationer på et website med henblik på at træffe bedre beslutninger. Tag Manager kom på markedet allerede i 2005, og fordelen er at man ikke kun kan håndtere måling via Google Analytics/AdWords men også kontrollere dataopsamling fra tilsvarende produkter, som ikke leveres af Google.
- Google Analytics 360. En ny version af Google Analytics Premium.
- Google Attribution 360 er tidligere kendt som Adometry. Attribution er kunsten at værdisætte et købt. En simpel metode er “last click”, hvor man tænker at den annonce forbrugeren klikkede på lige inden købet er “årsagen til købet”. Så let er det selvfølgelig ikke, så derfor kan man anvende software til at se på hele forbrugerens trafik-flow inden købet og værdisætte hver enkelt aktivitet.
Google oplyser ikke prisen for den ny marketing-suite.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…