I forbindelse med offentliggørelsen af Google Attribution – et nyt marketings værktøj, der skal hjælpe klienter med at måle virkningen af cross channel markedsførings kampagner – afslørede Google at de havde sporet mere en 5 milliarder køb i fysiske butikker over de seneste 5 år.

Google præsenterer en supplerende feature kaldet ”store sales measurement”, som er egnet både på enheds- og kampagne niveau. Ved hjælp af kundens e-mail informationer, indsamlet til butiks loyalitets programmer, kan butiks indehavere importere specifikke data fra salget i butikken direkte til Google Adworks. Denne information kan derefter sættes i forbindelse med kundens eksponering af digitale reklamer.

Hvis der i salgsøjeblikket ikke bliver indhentet e-mail oplysninger, kan butiksindehaveren i stedet gøre brug af debet eller kreditkort informationer, som indhentes via Googles tredjeparts samarbejdspartnere, til at analysere købsdata fra de fysiske butikker.

Formålet med denne supplerende feature er, for Google at sælge annoncer. Men hvilken betydning har det for detail handlere at være bagud på business intelligence?

Martin Michael Frederiksen’s bud er, “at vi kommer til at se alle principperne fra konverterings optimering online anvendt i fysiske butikker over de næste fem år, og de butikker, der ikke har styr på effekten af deres markedsføring kommer til at stå svagt.”

Læs mere om Google Attribution her