Hos den amerikanske supermarkedskæde Whole Foods er hele fødevarekæden tænkt igennem. Varernes vej fra jord til bord og fra producent til slutforbruger kommunikeres ud på behørig vis.

Kommunikationen til kunden er i centrum gennem blandt andet udnyttelsen af cross channel. I butikkerne ses store interaktive touch-skærme, hvor kunden kan trykke sig ind i et virtuelt univers, som viser tilblivelsen af alt fra butikkens økologiske grøntsager til madopskrifter med årstidens grønt. De lokale farmere og producenter møder forbrugeren i en kundeoplevelse i øjenhøjde.

Supermarkedskæden tænker lokalsamfundet ind i mission og medarbejderne. På den måde imødekommer de kunden som informationssøgende med vidensdeling i kategorier som ’meet the farmers’ og producenternes lokation på touch-skærmene. CSR, den holistiske tankegang og ’made-local-værdierne’ er med til at skabe en fælles samfundsværdi.

Skærmene medvirker til en interaktiv kundeoplevelse, hvor brandet Whole Foods interagerer med og forbinder kunden, som i dag er den intelligente og dialogsøgende forbruger. En forbruger som er blevet tidsknap, men også vil lege og lære.

Whole Foods tænker i relevans for kunden, og barrieren mellem det digitale og fysiske i kundeoplevelsen nedbrydes. Omni channel-tanken udnyttes til en helhedsoplevelse, hvor storytelling går igen på blandt andet kædens online blog-platform; The Whole Story. Samtidig sætter en hel YouTube-kanal under taglinet ’Values Matter’ streg under Whole Foods værdisæt.