Hos den amerikanske supermarkedskæde Whole Foods er hele fødevarekæden tænkt igennem. Varernes vej fra jord til bord og fra producent til slutforbruger kommunikeres ud på behørig vis.
Kommunikationen til kunden er i centrum gennem blandt andet udnyttelsen af cross channel. I butikkerne ses store interaktive touch-skærme, hvor kunden kan trykke sig ind i et virtuelt univers, som viser tilblivelsen af alt fra butikkens økologiske grøntsager til madopskrifter med årstidens grønt. De lokale farmere og producenter møder forbrugeren i en kundeoplevelse i øjenhøjde.
Supermarkedskæden tænker lokalsamfundet ind i mission og medarbejderne. På den måde imødekommer de kunden som informationssøgende med vidensdeling i kategorier som ’meet the farmers’ og producenternes lokation på touch-skærmene. CSR, den holistiske tankegang og ’made-local-værdierne’ er med til at skabe en fælles samfundsværdi.
Skærmene medvirker til en interaktiv kundeoplevelse, hvor brandet Whole Foods interagerer med og forbinder kunden, som i dag er den intelligente og dialogsøgende forbruger. En forbruger som er blevet tidsknap, men også vil lege og lære.
Whole Foods tænker i relevans for kunden, og barrieren mellem det digitale og fysiske i kundeoplevelsen nedbrydes. Omni channel-tanken udnyttes til en helhedsoplevelse, hvor storytelling går igen på blandt andet kædens online blog-platform; The Whole Story. Samtidig sætter en hel YouTube-kanal under taglinet ’Values Matter’ streg under Whole Foods værdisæt.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…