Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive genkendt på tværs af disse kanaler, samtidig med at kravene til god service og oplevelser i den fysiske butik er høje. Ligeledes er snusfornuft og prispolarisering hverdagskost hos en forbruger, der både kan handle i discountbutikker og specialforretninger, og som researcher alt hjemmefra og opfører sig som en professionel indkøber, der ikke er bange for at spille udbydere ud mod hinanden.
Uddrag af artikel fra Retail Mag skrevet af chefredaktør og omrejsende foredragsholder og konsulent med fokus på trends og forbrugeradfærd Louise Byg Kongsholm.
Retail Mag er en del af abonnementet på Branchebladet 365DESIGN.
Vi står i en ny virkelighed, hvor det at drive handel – hvad end det er online eller offline – er blevet en mere krævende disciplin. Forbrugerne er ti skridt foran, ikke mindst digitalt. Derfor må enhver strategisk plan for fremtiden og enhver lille justering i hverdagen indeholde forståelse af forbrugernes adfærd og forventninger. Hvad er de for nogle, de utilregnelige og uigennemskuelige forbrugere?
Valg af varer og services samt udbyder afhænger af en lang række faktorer. Over tid kan en udbyder, der konsekvent leverer på forventning, opnå loyalitet, men der skal ikke meget til at ændre på dette. Ifølge flere studier er der en række basale behov eller faktorer, som en moderne forbruger vælger ud fra. De er lige vigtige og ikke angivet i prioriteret rækkefølge.
De syv basale behov
1. Convenience
Overvejelser om hvor lang tid og hvor stor en indsats, der skal leveres for at købe en vare eller service, er en af de mest basale faktorer. Gentagende indkøb skal være hurtige og kunne foregå uden ret meget hjerneaktivitet (og dermed uden en masse beslutninger). Forbrugerne er dog villige til at bruge mere tid og større indsats, når der er tale om mere komplekse køb og ved større investeringer.
2. Udvalg
Dybden og bredden i udvalget af produkter eller services er vigtig. Selv om forbrugerne måske kun leder efter en bestemt ting, så skal der være flere valgmuligheder samt mulighed for at sammenligne, skifte op og ned i størrelse, antal med videre. … Fortsættes på fire sider i magasinet.
Vil du have fingrene i resten af artiklen og Retail Mag? Læs mere om det nye magasin her.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…
Omni channel: Tiden er kommet
Omni channel er kommet for at blive, og kampen om kunderne er blevet endnu mere allestedsnærværende. Retailere og brands skal hurtigt lære, hvor…