Detailhandlen er midt i en teknologisk revolution, der drives frem af lige dele teknologisk innovation og digital forbrugeradfærd. Teknologien er spændende, men det er ikke teknologien i sig selv, der giver en masse muligheder, men forbrugernes adfærd. Uden forbrugernes hurtige adaption af ny teknologi ville den ikke blive implementeret i butikkerne.

Udviklingen går stærkt, og hastigheden kommer ikke til at være lavere i fremtiden. Den tid, hvor forandringer skete langsomt og inkrementelt, er ovre. Med den nye teknologi bliver butikkerne mere smarte – med både øget interaktion, oplevelse og omsætning som resultat.

Mulighederne er uendelige og rækker lige fra mobile POS-enheder, så forbrugerne betaler på stedet, over gps’er i stormagasiner til store interaktive skærme, hvor det komplette vareudvalg vises. Eller interaktive butiksfacader der giver en oplevelse uden for åbningstid, samt digitale prisskilte der gør ægte omni channel til en mulighed.

Moderne teknologi giver den fysiske butik en masse nye og spændende muligheder. Detailhandlerne ser kundeoplevelsen i butikken som det vigtigste fokus og forventer derfor at investere i teknologi, der kan gøre kundeoplevelsen bedre og mere personlig. En relevant og personlig kundeoplevelse opfattes desuden som den bedste måde at differentiere sig på og skabe en vedvarende relation mellem brand og forbruger.

Forbrugerne er foran
Forbrugerne er på mange måder foran – i hvert fald med hensyn til brugen af digitale enheder. Det er sådan set ikke teknologien i sig selv, der ændrer spillets regler i detailhandlen. Teknologien har været der længe, men det er først nu, at der for alvor sker noget. Og det gør der, fordi forbrugerne har ændret adfærd – og dermed har den ellers så adstadige udvikling fået et ekstra skub. For blot få år siden var der ikke noget, der hed en smartphone eller en tablet. I dag kan de fleste ikke forestille sig at leve uden.