Detailhandlen er midt i en teknologisk revolution, der drives frem af lige dele teknologisk innovation og digital forbrugeradfærd. Teknologien er spændende, men det er ikke teknologien i sig selv, der giver en masse muligheder, men forbrugernes adfærd. Uden forbrugernes hurtige adaption af ny teknologi ville den ikke blive implementeret i butikkerne.
Udviklingen går stærkt, og hastigheden kommer ikke til at være lavere i fremtiden. Den tid, hvor forandringer skete langsomt og inkrementelt, er ovre. Med den nye teknologi bliver butikkerne mere smarte – med både øget interaktion, oplevelse og omsætning som resultat.
Mulighederne er uendelige og rækker lige fra mobile POS-enheder, så forbrugerne betaler på stedet, over gps’er i stormagasiner til store interaktive skærme, hvor det komplette vareudvalg vises. Eller interaktive butiksfacader der giver en oplevelse uden for åbningstid, samt digitale prisskilte der gør ægte omni channel til en mulighed.
Moderne teknologi giver den fysiske butik en masse nye og spændende muligheder. Detailhandlerne ser kundeoplevelsen i butikken som det vigtigste fokus og forventer derfor at investere i teknologi, der kan gøre kundeoplevelsen bedre og mere personlig. En relevant og personlig kundeoplevelse opfattes desuden som den bedste måde at differentiere sig på og skabe en vedvarende relation mellem brand og forbruger.
Forbrugerne er foran
Forbrugerne er på mange måder foran – i hvert fald med hensyn til brugen af digitale enheder. Det er sådan set ikke teknologien i sig selv, der ændrer spillets regler i detailhandlen. Teknologien har været der længe, men det er først nu, at der for alvor sker noget. Og det gør der, fordi forbrugerne har ændret adfærd – og dermed har den ellers så adstadige udvikling fået et ekstra skub. For blot få år siden var der ikke noget, der hed en smartphone eller en tablet. I dag kan de fleste ikke forestille sig at leve uden.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…