Der er mange gode kilder til information om global, europæisk, nordisk og dansk nethandel samt omni channel-forbrugeradfærd. FDIH, DIBS, Nets, Post Nord, Dansk Erhverv, Danmarks Statistik og Euromonitor er nogle af dem, der oftest refereres til. Hver kilde har hver sin opgørelsesmetode, og der er derfor ikke enighed om total nethandel eller fordeling på kategorier, forventet vækstpotentiale etc. Denne uenighed er man nødt til at parkere og enten bruge flere kilder, og dermed få en samlet fornemmelse af nethandlens størrelse og potentiale, eller blot holde sig til en fast kilde, og dermed være sikker på, at opgørelsesmetoden er den samme over tid, hvilket giver væksttal en større validitet.

Med hensyn til forskellige opgørelsesmetoder kan det nævnes, at nethandel ifølge Post Nords rapporter defineres som internetsalg af varer, som leveres til forbrugerens hjem eller til et udleveringssted, eller som afhentes af forbrugeren i en butik, på et lager eller i et udleveringslokale. Det vil sige, at varer bestilt online, og siden hen betalt og afhentet i butik, ikke er med i opgørelsen, ligesom salg af tjenesteydelser (eksempelvis rejser, hotelophold og koncertbilletter) heller ikke er medtaget. Derudover er internetsalg mellem virksomheder og mellem privatpersoner heller ikke med i opgørelsen. I det følgende har vi samlet et par overordnede analyseresultater og perspektiver fra en række af de gængse kilder. Vi går ikke i detaljer, men præsenterer kun highlights, der giver en samlet beskrivelse af nethandlen i dag.