Der er mange gode kilder til information om global, europæisk, nordisk og dansk nethandel samt omni channel-forbrugeradfærd. FDIH, DIBS, Nets, Post Nord, Dansk Erhverv, Danmarks Statistik og Euromonitor er nogle af dem, der oftest refereres til. Hver kilde har hver sin opgørelsesmetode, og der er derfor ikke enighed om total nethandel eller fordeling på kategorier, forventet vækstpotentiale etc. Denne uenighed er man nødt til at parkere og enten bruge flere kilder, og dermed få en samlet fornemmelse af nethandlens størrelse og potentiale, eller blot holde sig til en fast kilde, og dermed være sikker på, at opgørelsesmetoden er den samme over tid, hvilket giver væksttal en større validitet.
Med hensyn til forskellige opgørelsesmetoder kan det nævnes, at nethandel ifølge Post Nords rapporter defineres som internetsalg af varer, som leveres til forbrugerens hjem eller til et udleveringssted, eller som afhentes af forbrugeren i en butik, på et lager eller i et udleveringslokale. Det vil sige, at varer bestilt online, og siden hen betalt og afhentet i butik, ikke er med i opgørelsen, ligesom salg af tjenesteydelser (eksempelvis rejser, hotelophold og koncertbilletter) heller ikke er medtaget. Derudover er internetsalg mellem virksomheder og mellem privatpersoner heller ikke med i opgørelsen. I det følgende har vi samlet et par overordnede analyseresultater og perspektiver fra en række af de gængse kilder. Vi går ikke i detaljer, men præsenterer kun highlights, der giver en samlet beskrivelse af nethandlen i dag.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…