Den kombinerede effekt af detailhandelskæder, der annoncerer samme fredag lige op til julesalget, er stor. Den er så stor, at vi hvert år ser websites, der lider under presset fra trafik og jagten på de gode tilbud.

Hvis salget så går godt, kan det efterfølgende problem være, at alle de solgte varer ikke kan leveres inden for den tidsramme, som forbrugeren er blevet lovet. Hvad kan man så gøre ved det?

Den god nethandelschef vil sørge for:

  • At der er lavet en performance-test på websitet i god tid inden Black Friday. En performance-test kan både måle svartider fra serveren ved et stigende antal besøgende, og den kan også fortælle, om det er sandsynligt, at serveren på et tidspunkt helt holder op med at svare.
  • At rette fejl og performanceproblemer senest den 1. november og dermed i god tid inden Black Friday.
  • At dimensionere alle test, så forventningen er fire gange flere besøgende end samme dag forrige år. Vi ved jo, at trafikken stiger hvert år, men vi ved ikke hvor meget. Det er brug for en stor margin, hvis vi ikke ønsker at dø af succes.
  • At sikre sig at der kun er produkter online, som rent faktisk kan leveres inden for den normale tidsramme, også selv om det er Black Friday. Hvis det ikke er muligt at levere 1.000 sofaer til 1.000 forbrugere rundt omkring i landet inden for 48 timer efter Black Friday, så lav et begrænset tilbud, hvor der ikke er flere billige sofaer, end man kan levere hurtigt nok.
  • Hvis platformen understøtter drop ship, kan kapaciteten udvides ved at spørge samarbejdspartnere inden for logistik, om de kan udvide deres kapacitet. Det kan løse problemet.
  • At have alle medarbejdere på plads fra morgen til aften netop denne dag, for noget vil gå galt undervejs, og der er brug for alle hænder fra kundeservice til content marketing, social media, teknik og logistik.

 

Hvad nu, hvis det ikke kun er ren nethandel, og de fysiske butikker også er med?

  • Man kan forvente en stor effekt i butikkerne af markedsføringen online. Ikke bare egen markedsføring, men alle detailhandleres markedsføring af Black Friday. Forbrugerne vil komme i butikkerne for at købe de tilbud, de har fundet online.
  • Butikkerne løber hurtigere tør for de gode tilbud, end online gør, fordi de er deres eget varelager, og forbrugerne vil have deres indkøb med omgående.
  • En løsning på leveranceproblemet er at sørge for, at det er muligt at købe onlinevarer direkte i butikkerne (helst gennem POS), så forbrugere, der går forgæves, kan afgive en bestilling til en medarbejder og få varen sendt i stedet for. Hvis man skal være fair over for de forbrugere, der er gået forgæves på den måde, så lader man butikken betale for fragten, så kunderne ikke betaler ekstra for, at butikken manglede varelager.

PS: Når man har styr på Black Friday, kan samme løsninger anvendes på Singles Day, der i nogle dele af verden faktisk er større end førstnævnte samt på Cyber Monday,