Kim Skaaning har været på en guidet tur med Retail Institut of Scandinavia. Han har delt de opdagelser han gjorde sig.

På sin tur stødte han på nye og innovative butikskoncepter, som han deler op i 3 kategorier:

  1. Lokal & Økologi – Whole Foods Market, Brooklyn. Dette supermarked tilbyder et kæmpe udvalg af økologiske fødevarer, hvor af store dele kommer fra lokale producenter. Mest bemærkelsesværdigt er, et stort drivhus på taget, hvor der dyrkes grøntsager til salg i butikken. Dette tiltag reducerer CO2 udslip, da fragt ikke er nødvendig.
  2. Oplevelse – Space Ninety 8, Urban Outfitters, Brooklyn er en tøjbutik, der tilbyder så meget mere end tøj. Varerne i butikken kan findes på nettet. Men butikken her forsøger, at skabe et univers, hvor man har lyst til at hænge ud og får en fed ”In Real Life” oplevelse. Fordelt på butikkens 4 etager finder man kunst, mode, en restaurant, udstillinger med lokale designere, en frisør, kostmetik og en musikafdeling med vinyl plader.
  3. Brandtilknytning – Cadillac, Hudson street, Soho. Et showroom, hvis udgangspunkt ikke drejer sig om at sælge biler, men at give en oplevelse. Her er det muligt, at nyde en god kop kaffe i cafeen, se på kunst eller tøjdesign i galleriet, alt imens man cirkulerer rundt om biler.

Læs hele artiklen her