I en pressemeddelelse fra den store amerikanske koncern Macy’s lyder det at Black Friday bliver kicked off med giveaways til en sum af 1 million dollars til gavekoder. Det hele bliver skudt af som en interaktiv oplevelse in-store.

Den kendte tegneseriefigur SpongeBob SquarePants har fået hovedrollen i Macy’s Black Friday. Amerikanernes største shoppingdag fredagen efter Thanksgiving Day. Udover at Macy’s udnytter webshop med samme deals som i butikken, kan man vinde store gaver ved hjælp af digitale gavekoder.

Reklame spots med undervands tegnefilmsfiguren SvampeBob Firkant gik i luften den 23. november.

Martine Reardon, markedsføringsansvarlig hos Macy’s, udtaler: ”As customers navigate their shopping route throughout the store, they will be able to score digital gift codes offering instant wins via Macy’s mobile app. This element of surprise along with a playful new commercial featuring our official holiday ambassador, SpongeBob SquarePants, is certain to add a new element of fun to our customers’ shopping experience on Black Friday this year”

For fuld skrue udnytter Macy’s alle markedsføringskanaler. Et helt univers med SvampeBob Firkant bliver opbygget, hvor børnene kan få et helt sæt af legetøj fra tegnefilmen som er tilgængeligt i butikkerne, men også online på macys.com/squarepants. Legetøjet fra butikkerne har vedhæftet koder til at låse eksklusivt indhold op.

I kampagnen indgår Macy’s mobile app, hvor kunderne i butikkerne kan scanne QR-koder, og på denne måde se om de igennem den digitale gavekode, om de har vundet en gave.

Allerede nu kan kunder preview’ Black Friday-varer til thanksgiving og tilføje favoritter til indkøbskurven og deres indkøbsliste. Man kan sågar shoppe direkte fra deres indkøbsliste.

Med brug af storytelling, interaktion og maksimal udnyttelse af tv-spots, de fysiske butikker og giveaways, håber Macy’s på en word-of-mouth reaktion af de helt store hos kunderne.

”I’m personally excited to see Black Friday turn SpongeBob yellow” – Pam Kaufman, markedsføring Nickelodeon Group

Kilder: macys.com og businesswire.com