Flere og flere butikker er ved at teste interaktive prøverum, og det er en sjov og spændende oplevelse.

I New York findes de interaktive prøverum blandt andet hos Rebecca Minkoff og Ralph Lauren. Dallas News skriver nu, at Ralph Lauren tager konceptet videre til Texas, og det er der en god grund til. Det er ganske enkelt sjovt og spændende, at butikken er koblet sammen digitalt.

Er det virkelig nødvendigt? Ja. Hvis man skulle tænke butikken forfra vil det jo ikke give mening, at man enten finder varer i butikken eller prøver tøj i et prøverum. De nye butikker har digitale spejle, der er touch-følsomme spejle, og når man kommer ind i butikken kan man vælge varer direkte fra spejlet.

De varer, man finder, henter personalet så og gør klar i et et prøverum, hvor der findes et tilsvarende spejl. Inde i prøverummet kan man så teste forskellige lysforhold, bestille kjolen et nummer mindre, vælge en anden variant af polo-trøjen og personalet kommer med det, man har bestilt fra skærmen.

Det er Oak Labs i New York, der er blandt frontløberne når det gælder de nye prøverum. Det er tidligere medarbejdere fra  eBay, Gap, Levis, Nike og Microsoft, der er gået sammen i et nyt firma.

For at få det hele til at virke perfekt er alt tøj tagget med RFID-chips, så hvert stykke tøj kan genkendes unikt af hvert enkelt prøverum. Butikken “ved” altså hvilket tøj, der findes i butikken og hvor det er henne, og dermed kan touch-skærmen vise hvad man kan vælge imellem, der passer til ens egen størrelse og smag.

Spejlene understøtter engelsk, spansk, portugisisk, kinesisk og italiensk. Flere sprog er sandsynligvis på vej.

Et forsigtigt gæt er, at vi i løbet af kort tid vil se, at systemer af denne her type vil blive udvidet, så spejlet taler sammen med kasseapparater og online-løsninger. Det vil være en naturlig evolution i en cross channel-verden.

Kilde: Dallas News