Flere og flere butikker er ved at teste interaktive prøverum, og det er en sjov og spændende oplevelse.
I New York findes de interaktive prøverum blandt andet hos Rebecca Minkoff og Ralph Lauren. Dallas News skriver nu, at Ralph Lauren tager konceptet videre til Texas, og det er der en god grund til. Det er ganske enkelt sjovt og spændende, at butikken er koblet sammen digitalt.
Er det virkelig nødvendigt? Ja. Hvis man skulle tænke butikken forfra vil det jo ikke give mening, at man enten finder varer i butikken eller prøver tøj i et prøverum. De nye butikker har digitale spejle, der er touch-følsomme spejle, og når man kommer ind i butikken kan man vælge varer direkte fra spejlet.
De varer, man finder, henter personalet så og gør klar i et et prøverum, hvor der findes et tilsvarende spejl. Inde i prøverummet kan man så teste forskellige lysforhold, bestille kjolen et nummer mindre, vælge en anden variant af polo-trøjen og personalet kommer med det, man har bestilt fra skærmen.
Det er Oak Labs i New York, der er blandt frontløberne når det gælder de nye prøverum. Det er tidligere medarbejdere fra eBay, Gap, Levis, Nike og Microsoft, der er gået sammen i et nyt firma.
For at få det hele til at virke perfekt er alt tøj tagget med RFID-chips, så hvert stykke tøj kan genkendes unikt af hvert enkelt prøverum. Butikken “ved” altså hvilket tøj, der findes i butikken og hvor det er henne, og dermed kan touch-skærmen vise hvad man kan vælge imellem, der passer til ens egen størrelse og smag.
Spejlene understøtter engelsk, spansk, portugisisk, kinesisk og italiensk. Flere sprog er sandsynligvis på vej.
Et forsigtigt gæt er, at vi i løbet af kort tid vil se, at systemer af denne her type vil blive udvidet, så spejlet taler sammen med kasseapparater og online-løsninger. Det vil være en naturlig evolution i en cross channel-verden.
Kilde: Dallas News
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…