Måske kender du udtrykket ‘investing ahead of the curve’ fra racerløb, men det kan med enkel elegance overføres som en metafor for succesfuld cross channel. 

Udtrykket ‘investing ahead of the curve’ stammer egentlig fra racerløb, men kan med fordel overføres til cross channel.

Du sidder i racerbilen og nærmer dig et sving. Du har nu to muligheder:

  1. Man kører ind i svinget med høj fart, bremser op rundt i svinget for så at træde på speederen på vejen ud af svinget.
  2. Man bremser hårdt inden svinget, kører i lav fart i den første del af svinget og accelerer så på vej ud af svinget.

Resultatet af den første løsning er, at man kommer ud af svinget i lav fart, mens man i den anden løsning kommer ud af svinget i høj fart.

Tanken kan overføres til investeringerne i detailhandlen. Den pæne vej ligeud har taget nogle store sving, og her gælder det om at holde tempoet. Hvis man er kørt stærkt med et onlineprojekt og har glemt, at kanalerne skal integreres, så kommer der en kraftig opbremsning, og bagefter er tempoet lavt. Andre, der valgte at bremse tidligt, overhaler indenom imens.

Efter cross channel-kurven er de næste sving ‘click and collect’, endeløse hyldemetre, mobilshopping, responsivt design, robotter i butikkerne og så videre.