Ifølge amerikanske Forbes beregninger, vil det kinesiske e-handelsmarked være vokset til over en milliard dollars i 2018. Hvis forudsigelserne holder stik, vil det digitale kinesiske marked være større end det amerikanske, britiske, japanske, tyske og franske tilsammen.

I 2014 var der mere end 360 mio. onlineshoppere i Kina og i 2020 vil antallet ifølge Forbes, have rundet 750 mio. At de kontantløse tider er skyllet ind over Kina, underbygges endvidere af de cirka fire mia. hævekort i omløb samt de mange udvekslinger af såkaldte ”red envelopes”, hvilket dækker over digitale pengeudvekslinger foretaget fra den populære app, der udbydes af Tencent.

De kontantløse tendenser er således en fundamental del af baggrunden for de syv faktorer, der ifølge Forbes, bliver afgørende for den eksplosive udvikling på det kinesiske e-handelsområde de kommende år.

De syv faktorer er som følger:

1. Den første faktor, der, ifølge Forbes, driver den eksplosive udvikling på det kinesiske e-handelsmarked frem, er det voksende antal kinesiske internetbrugere. I 2014 havde omkring 650 mio. indbyggere adgang til internettet, hvilket svarer til lige i underkanten af halvdelen af landets befolkning.

2. Dernæst er forbrugermentaliteten under forandring i Kina, da flere og flere efterhånden betragter de digitale løsninger som mest bekvemme og oplagte. Mens 48,9 procent af internetbrugerne i 2013 shoppede på internettet, lå andelen af internetshoppere året efter på 55,7 procent. Ifølge Forbes beregninger vil udviklingen betyde, at 750 mio. kinesere vil være digitale forbrugere i 2020.

3. En vigtig faktor for den fortsatte fremgang på det kinesiske e-handelsmarked, er især den stigende brug af smartphones. Det månedlige antal af aktive smartphonebrugere i Kina lå på i omegnen af 520 mio. mennesker i 2014 ifølge markedsanalysevirksomheden eMarketer. Antallet af månedligt aktive smartphonebrugere forventes at stige til cirka 704 mio. mennesker i 2018 ifølge selvsamme virksomhed.

4. Den voksende kinesiske økonomi kommer til at afspejle sig i generelt højere indkomster, hvilket bliver fundamentalt for den ligeledes voksende e-handel. Med henvisning til Verdensbanken hævder Forbes, at det kinesiske BNP kan stige med op til 6 procent årligt frem til 2020.

5. Den femte vigtige faktor for den stigende e-handel, er den fortsatte udvikling i de digitale løsningers brugervenlighed. Forbrugerne forventer nemme samt logiske digitale løsninger, med mulighed for at forbruge hvor som helst og når som helst. Et vigtigt element i tråd hermed, er hvordan lovgivningen inden for internetbrug og– forbrug udvikler sig de kommende år.

6. Særligt udviklingen i de store landdistrikter er vigtig for en fortsat eksplosiv udvikling i den kinesiske e-handel. Under 20 procent af indbyggerne i landdistrikterne har adgang til internettet, men ifølge Forbes er de fra landdistrikterne som har internetadgang, mere aktive på e-handelshjemmesider end den urbane del af den kinesiske befolkning. Såfremt mønsteret holder ved, rummer en øget internetadgang blandt landdistriktsbefolkningen, et enormt potentiale for væksten i den kinesiske e-handel.

7. Sidste faktor af afgørende betydning for udviklingen inden for den kinesiske e-handel de kommende år, er reduktioner i de fysiske produkters leveringstid. Stigende investeringer i logistik og opbevaringsfaciliteter er centrale fokusområder for fortsatte forbedringer på dette område. Ifølge Forbes tester Alibaba allerede hvordan droner kan benyttes i forbindelse med varetransport mellem de tre storbyer Beijing, Shanghai og Guangzhou for at mindske leveringstiden.

Kilde: www.forbes.com