I USA har søndagen været helliget de fysiske butikker – ligesom det p.t. er i Danmark, hvor en af de største familieaktiviteter er en shoppingtur. Men det har Amazon ændret på, for nu leverer de også om søndagen. Via en samarbejdsaftale med det amerikanske postvæsen, USPS, der er lige så presset som det danske, deles der nu i stor stil pakker ud om søndagen – en position, som postvæsenet håber kan blive deres redning i en kamp, de ellers har tabt til FedEx og UPS.

For de fysiske butikker betyder det, at en væsentlig konkurrencemæssig fordel er væk. Jagten på de sidste kilometer (last mile obsession) er sat ind, og argumentet med ikke at bestille online sidst på ugen, på grund af lang leveringstid hen over weekenden, er væk.

I første omgang leveres der i Los Angeles og New York, og de første pakker blev leveret i julen 2013. Planerne er at udvide leveringsområderne i 2014.

Google Express med levering samme dag og Amazons mange nybyggede lokale distributionscentre er et tegn på, at leveringstiden presses ned på et minimum.

Fysisk detailhandel får altså lige strammet skruen endnu mere, og det bliver endnu vigtigere at forstå forbrugernes adfærd – både før de kommer i butikken, under besøget i butikken og efter. Målet må være at forbedre købsoplevelsen og sikre, at de kommer igen (og spreder det positive budskab).

Nogen, der tør gætte på, hvornår samme ordning kommer til Danmark?