Ny rapport fra L2 viser, at kernen af den digitale kompetence ligger i detailhandlerens evne til at identificere, formidle og levere belønninger, der med held differentierer de forskellige loyalitetsprogrammer.   

En kernegruppe af kunder på 12 til 15 procent er loyale over for et enkelt brand, som kan give mellem 55-70 procent af en virksomheds detailsalg.

Forhandlere bruger loyalitetsprogrammer til at belønne kunder, der har gjort hyppige køb hos deres brand. Når brandet udnytter disse loyalitetsprogrammer til fulde kan de tiltrække nye kunder, samtidig med at de fastholder de eksisterende og motiverer til gentagne køb hos dem.

På tværs af brancher har detailhandlen vist sig at have det højeste niveau af loyalitetsprogrammer, samt den højeste vækst drevet heraf.

Udbredelsen af generiske loyalitetsprogrammer og dertil stigende kundekredse har dog lagt pres på detailhandlerne, som må differentiere deres programmer yderligere for at udnytte det fulde potentiale.

I fremtiden vil mobile applikationer, data-drevet segmentering og email kommunikation være særligt værdifulde værktøjer for brands der ønsker høj differentiering i deres loyalitetsprogrammer.

Kilde: L2inc.com