Forbrugernes vaner har ændret sig de markant. Som butik skal man i dag have en god tilpasningsevne.

At forbrugernes vaner har ændret sig, skyldes blandt andet den økonomiske krise, men også den store stigning i e-handlen, som var nærmest ikke eksisterende for år tilbage. Der er kun en vej herfra, hvis man vil have fat i forbrugerne, og det er frem.

Måden man skal komme igennem de svære år i modebranchen, er ved at tilpasse sig hurtigt. Gør man det, behøver man ikke nøjes med at overleve, men kan ligefrem skabe en stor succes.

Ud over, at man skal være hurtig til at tilpasse sig, skal man følge godt med i udviklingen, være villig til hurtigt at lave markante ændringer i forretningsmodellen og lave store investeringer i bestemte shoppe-oplevelser, som er det, kunderne ønsker i dag. Man bliver som modevirksomhed nødt til at investere i flere kanaler.

Vil skabe samlet oplevelse

E-handlen har klart påvirket forbrugerne og har en direkte indflydelse på, hvordan kundrne ønsker at handle. Detailhandlerne forsøger at skabe en samlet shoppeoplevelse mellem det digitale og det fysiske. Dette gør detailhandlerne for at give kunderne flest muligheder for at shoppe på den måde, og det tidspunkt de ønsker.

Hos mærket Ella Fashion vil man udnytte teknologien. Mærket forsøger at bringe e-handlens fordele ind i de fysiske butikker.

Ella Fashion har således lanceret et digitalt prismærke, så man bare kan trykke på en knap, hvis der er prisændringer, og de er letlæselige som på en hjemmeside.

Samtidig er det en fordel for medarbejderne, da lagertælling kan gøres hurtigt, ligesom prismærkerne kan integreres med tyverisikring, så der er en ekstra sikkerhed.

Fysiske butikker er vigtige

At de fysiske butikker har en tilstedeværelse i gaderne, er stadig vigtigt for mange detailhandlere, og det har e-handlen ikke ødelagt.

Måske kan e-handlen faktisk hjælpe de fysiske butikker til at blive bedre til lagerstyring og prissætning, så det hele bliver mere digitaliseret, samtidig med at den fysiske butik bevares.