Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte millennials og generation Z foretrækker at handle i fysiske butikker – især i beautysegmentet.

Artiklen er skrevet af Henriette Bøgeskov

Til trods for at de yngre generationer er vokset op med internettet, viser en ny undersøgelse at det unge forbrugersegment foretrækker en unik og personlig købsoplevelse – især når de er på udkig efter makeup og skønhedsprodukter. Det skriver det engelske medie Forbes.com.

 

Ligheder og forskelle på millennials og generation Z

Forretningsindehaverne skal have forståelse for deres kundes ønsker og behov, hvis de vil holde liv i deres fysiske butikker. Hvis man kigger på millennials og generation Z, er der både nogle fundamentale ligheder men også interessante forskelle, som detailhandlen skal være opmærksomme på.

Målgruppen millennials dækker over forbrugere, der er født i perioden 1981 til 1996 og dermed tilhører den første digitale generation. En spørgeskemaundersøgelse viser, at ud af de 94 procent unge millennials, der køber makeup, handler 65 procent af dem deres produkter online, men 72 procent foretrækker at foretage sit køb i en fysisk forretning, hvor de kan afprøve produkterne før de køber dem. Det interessante ved denne undersøgelse er, at de 72 procent er villige til at handle online frem for i en fysisk butik, hvis de kan afprøve deres produkter via et virtuel makeup-spejl på deres smartphones.

Generation Z, der er en yngre og mere alsidig målgruppe, er slet ikke vokset op uden internet, men alligevel viser undersøgelsen at 77 procent fortrækker at handle skønhedsprodukter i fysiske butikker frem for på webshops. Når generation Z handler på nettet, opsøger næsten halvdelen af denne målgruppe produkterne i en fysisk butik, før de gennemfører købet online.

Når generation Z opsøger de fysiske butikker, har de høje forventninger til den unikke og personlige købsoplevelse. De forventer at de butiksansatte er velinformerede og er i stand til at vejlede dem i deres køb. Derfor vil 28 procent af generation Z heller ikke tøve med at opsøge hjælp hos en butiksassistent, mens der er i gennemsnit, er 21 procent blandt de andre målgrupper, der ville opsøge hjælp.

 

Den unikke købsoplevelse

Butikskæden Nordstrom Local i USA åbnede en afdeling i 2017 under et nyt koncept, som er skræddersyet til generation Z’s forventninger til den gode og personline købsoplevelse. I Nordstrom Locals nye afdeling finder kunderne nemlig ingen varer på hylderne, men de bliver derimod mødt af et professionelt butikspersonale, som tilbyder dem en kop kaffe eller en cocktail, mens de får en manicure eller får lagt makeup af en makeupartist. Undervejs bliver kunden guidet i de forskellige produkter og kan derefter bestille de produkter, de ønsker at købe.

Selv om generation Z værdsætter den tætte relation og den fysiske butik, som Nordstrom Local eksempelvis tilbyder, kræver de også at detailhandlen engagerer sig til den digitale udvikling.

Som et eksempel på denne købsoplevelse beskriver Forbes.com en forbrugers besøg i en fysisk skønhedsbutik. Efter besøget modtager forbrugeren en sms, der indeholder et billede af forbrugeren selv med en digital anvendt makeup samt en invitation fra stylisten til et nyt møde i butikken, hvor kunden kan blive præsenteret for nye produkter, som kunden kan købe.

Det er et koncept, der imødekommer den unge forbrugers ønske om den tætte relation med en fagperson kombineret med den digitale udvikling.