Smartphonesalget fortsætter med at øge tempoet herhjemme mens computersalget dykker. Tendensen stemmer overens med det voksende forbrug over mobilen.
Selvom der efterhånden kan købes et par computere af nogenlunde kvalitet for én af de populære smartphones’ pris, fortsætter salget af sidstnævnte med at skyde i vejret herhjemme. I første kvartal af 2015, blev der, ifølge IDC Nordic, solgt 686.200 smartphones, hvilket dækker over en lille stigning i forhold til første kvartal sidste år.
Med 45 procent sidder Apple ikke så overraskende på den største markedsandel inden for kategorien. Samtidigt afslører tallene, at tavle-pc salget lå på 198.600 styk i første kvartal af 2015, mens der blev solgt 271.400 pc’er i samme tidsperiode. Inden for begge kategorier er der sket et markant fald i forhold til første kvartal sidste år.
Til trods for de rimelig store spring er markedet dog forholdsvis stabilt, da der er forskel på hvornår producenterne har årsafslutning og dermed mere eller mindre aggressivt skubber varerne ud på markedet, ifølge Anders Elbak fra analysehuset IDC.
Især er der stor udskiftning på mobilfronten, hvor salget er meget drevet af nye enkeltprodukter fra Apple. Udviklingen dækker over at mobiltelefonen for mange er blevet det primære apparat, mens computeren findes frem, hvis der skal laves noget specifikt og særligt bliver brugt derhjemme eller i arbejdsøjemed. Smartphonevalget er i højere grad blevet et livsstilsspørgsmål, hvor hypen omkring den iboende værdi i det nyeste nye driver forbruget fremad, hvilket den gennemsnitlige smartphone levetid på halvandet år vidner om. Det er således ikke et logisk marked, hvor varerne bliver udtjente inden de fornyes.
Det voksende mobilsalg stemmer godt overens med mobilens vigtigere rolle i forbindelse med forbrug. Ifølge en ny international rapport fra Demandware, der er udbyder af e-handelsløsninger, steg onlinehandlen via mobiltelefon med 61 procent frem mod fjerde kvartal i 2014 og i samme kvartal var 33 procent af online trafikken via mobil. Ifølge selvsamme virksomhed vil mobiltelefonen i 2015 for første gang overgå computeren som det mest brugte online shoppingværktøj.
Orienteringen mod det mobile onlineforbrug bekræftes desuden af PwC’s Total Retail Survey 2015, der viser at cirka hver tredje danske forbruger har udforsket et produkt via mobiltelefonen, mens det af selvsamme undersøgelse fremgår at knap hver fjerde danske forbruger har sammenlignet priser på mobiltelefonen.
Med til historien om det faldende pc-salg i første kvartal af 2015, hører dog at mange virksomheder sidste år kom til den sædvanlige treårsudskiftning af udstyr, hvilket fik en del til at skifte computer. Samtidigt er der en vis afventen i markedet nu, da Microsoft sandsynligvis kommer med den nye Windows 10, som mange formentlig vil se an, inden de investerer i en ny computer.
Kilder: www.business.dk, www.pwc.dk og www.detailfolk.dk
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…