Smartphonesalget fortsætter med at øge tempoet herhjemme mens computersalget dykker. Tendensen stemmer overens med det voksende forbrug over mobilen.

Selvom der efterhånden kan købes et par computere af nogenlunde kvalitet for én af de populære smartphones’ pris, fortsætter salget af sidstnævnte med at skyde i vejret herhjemme. I første kvartal af 2015, blev der, ifølge IDC Nordic, solgt 686.200 smartphones, hvilket dækker over en lille stigning i forhold til første kvartal sidste år.

Med 45 procent sidder Apple ikke så overraskende på den største markedsandel inden for kategorien. Samtidigt afslører tallene, at tavle-pc salget lå på 198.600 styk i første kvartal af 2015, mens der blev solgt 271.400 pc’er i samme tidsperiode. Inden for begge kategorier er der sket et markant fald i forhold til første kvartal sidste år.

Til trods for de rimelig store spring er markedet dog forholdsvis stabilt, da der er forskel på hvornår producenterne har årsafslutning og dermed mere eller mindre aggressivt skubber varerne ud på markedet, ifølge Anders Elbak fra analysehuset IDC.

Især er der stor udskiftning på mobilfronten, hvor salget er meget drevet af nye enkeltprodukter fra Apple. Udviklingen dækker over at mobiltelefonen for mange er blevet det primære apparat, mens computeren findes frem, hvis der skal laves noget specifikt og særligt bliver brugt derhjemme eller i arbejdsøjemed. Smartphonevalget er i højere grad blevet et livsstilsspørgsmål, hvor hypen omkring den iboende værdi i det nyeste nye driver forbruget fremad, hvilket den gennemsnitlige smartphone levetid på halvandet år vidner om. Det er således ikke et logisk marked, hvor varerne bliver udtjente inden de fornyes.

Det voksende mobilsalg stemmer godt overens med mobilens vigtigere rolle i forbindelse med forbrug. Ifølge en ny international rapport fra Demandware, der er udbyder af e-handelsløsninger, steg onlinehandlen via mobiltelefon med 61 procent frem mod fjerde kvartal i 2014 og i samme kvartal var 33 procent af online trafikken via mobil. Ifølge selvsamme virksomhed vil mobiltelefonen i 2015 for første gang overgå computeren som det mest brugte online shoppingværktøj.

Orienteringen mod det mobile onlineforbrug bekræftes desuden af PwC’s Total Retail Survey 2015, der viser at cirka hver tredje danske forbruger har udforsket et produkt via mobiltelefonen, mens det af selvsamme undersøgelse fremgår at knap hver fjerde danske forbruger har sammenlignet priser på mobiltelefonen.

Med til historien om det faldende pc-salg i første kvartal af 2015, hører dog at mange virksomheder sidste år kom til den sædvanlige treårsudskiftning af udstyr, hvilket fik en del til at skifte computer. Samtidigt er der en vis afventen i markedet nu, da Microsoft sandsynligvis kommer med den nye Windows 10, som mange formentlig vil se an, inden de investerer i en ny computer.

Kilder: www.business.dk, www.pwc.dk og www.detailfolk.dk