Mange er grebet af den udvikling og stemning der ligger i detailhandlen for tiden og har gjort det i et stykke tid. Men det er ikke altid en entusiasme der giver noget rationelt givende med sig.
Scenariet
Her ses et scenarie omhandlende kvinden Mrs. Hudson som er ude at handle ind i et supermarked. Mrs. Hudson bliver allerede inden hun går ind i butikken registreret via sin telefon, da hun derefter kan modtage personlige tilbud, så som fx frisk salat.
I butikken er indkøbskurven udstyret med en interaktiv skærm, der hilser Hudson velkommen, og får straks flere skræddersyede tilbud baseret på hendes tidligere indkøb.
Endnu en skærm møder hende ved morgenmadshylden, da der via noget laser-teknologi vises hende en chance for at vinde en bil, og få tilsendt ugentlige reklamemails fra producenten, hvis blot hun køber en bestemt vare.
Og sådan bliver det ved….teknologi på teknologi på teknologi…
Inspiration fra e-handlen
Inspirationen til denne kundeoplevelse er anskueligt hentet fra e-handlen, hvor man logger på og bliver godkendt af butikken, får anbefalinger på basis af tidligere indkøb, får hjælp til at navigere rundt på siden og finde de varer, der er relevante for os osv.
Men teknologierne der er iscenesat i videoen ovenfor bidrager først og fremmest kun til at langsommeliggøre kundens købsoplevelse. De forudsætter stort engagement fra forbrugerens side i noget, som de ellers gerne vil have overstået hurtigt, altså det daglige indkøb.
Når vi snakker om Cross channel er der alt for mange som integrerer digitale teknologier med i den fysiske købsoplevelse. Det misforstået ideal fra detailhandlens side er her at få den fysiske butik til at ligne en e-butik mest muligt i stedet for at understøtte og styrke det butikken gør bedst. Nemlig at være sanselig og problemløsende.
Hvis sidstnævnte skal opnås kræver det, at vi tager udgangspunkt i forbrugernes verden og ikke i butikkens, leverandørens og slet ikke i teknologileverandørens.
Problemet skal forstås før løsningen laves.
Kilde: birchogbirch.dk
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…