Mange er grebet af den udvikling og stemning der ligger i detailhandlen for tiden og har gjort det i et stykke tid. Men det er ikke altid en entusiasme der giver noget rationelt givende med sig.

 

 

 

Scenariet
Her ses et scenarie omhandlende kvinden Mrs. Hudson som er ude at handle ind i et supermarked. Mrs. Hudson bliver allerede inden hun går ind i butikken registreret via sin telefon, da hun derefter kan modtage personlige tilbud, så som fx frisk salat.

I butikken er indkøbskurven udstyret med en interaktiv skærm, der hilser Hudson velkommen, og får straks flere skræddersyede tilbud baseret på hendes tidligere indkøb.

Endnu en skærm møder hende ved morgenmadshylden, da der via noget laser-teknologi vises hende en chance for at vinde en bil, og få tilsendt ugentlige reklamemails fra producenten, hvis blot hun køber en bestemt vare.

Og sådan bliver det ved….teknologi på teknologi på teknologi…

Inspiration fra e-handlen

Inspirationen til denne kundeoplevelse er anskueligt hentet fra e-handlen, hvor man logger på og bliver godkendt af butikken, får anbefalinger på basis af tidligere indkøb, får hjælp til at navigere rundt på siden og finde de varer, der er relevante for os osv.

Men teknologierne der er iscenesat i videoen ovenfor bidrager først og fremmest kun til at langsommeliggøre kundens købsoplevelse. De forudsætter stort engagement fra forbrugerens side i noget, som de ellers gerne vil have overstået hurtigt, altså det daglige indkøb.

Når vi snakker om Cross channel er der alt for mange som integrerer digitale teknologier med i den fysiske købsoplevelse. Det misforstået ideal fra detailhandlens side er her at få den fysiske butik til at ligne en e-butik mest muligt i stedet for at understøtte og styrke det butikken gør bedst. Nemlig at være sanselig og problemløsende.

Hvis sidstnævnte skal opnås kræver det, at vi tager udgangspunkt i forbrugernes verden og ikke i butikkens, leverandørens og slet ikke i teknologileverandørens.

Problemet skal forstås før løsningen laves.

Kilde: birchogbirch.dk