Nethandlen fortsætter med at vokse. I årets første kvartal handlede forbrugerne for cirka 22 mia. kr. over internettet. Der er derfor taget et solidt afsæt for en ny omsætningsrekord i 2015. I 2014 handlede danskerne for samlet 74 mia. kr. over internettet, men med den imponerende start på 2015 ender nethandlen ifølge FDIHs fremskrivninger på omkring 90 mia. kr. i år.
Væksten for 2015 tegner dermed til at ligge cirka 20 procent over det forgangne år. Dette vil samtidig betyde, at nethandlen for 2015 vil svare til en omsætning næsten tre gange så stor som tilfældet var i 2009.
Alene i marts måned er der handlet 11,2 mio. gange over internettet i Danmark, hvorfor der i årets første forårsmåned blev omsat for markant mere end i januar og februar. Den voksende nethandel vil betyde at hver gang, der forbruges for 500 kr. i 2015, vil de 100-125 kr. blive brugt via internettet.
Som konsekvens af den stigende nethandel introducerer Post Danmark pakkeudbringning om lørdagen. Allerede i dag bliver pakker på under tre kilo bragt ud seks dage om ugen, men fremover vil pakkens størrelse ikke være afgørende for lørdagsudbringningen. Tiltaget imødekommer den voksende gruppe af netforbrugeres ønsker om hurtig levering og kan derfor formodes at øge incitamentet for det digitale forbrug.
Kilde: www.fdih.dk og www.dr.dk
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…