Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger tre ud af fire retailere, at de ikke kan konkurrere med onlinepriser. Adspurgt om, hvad der kan løfte de fysiske butikker, er svaret teknologi og kundeservice. Det viser ny nordisk rapport fra betalingseksperten Valitor.
Artiklen er skrevet af Bettina Thorkelin
Januarudsalg, sommerudsalg, mid-season sale, Black Friday, Cyber Monday og mange flere.
Danske forbrugere har ofte mulighed for at gøre et godt køb. Endda så gode, at ni ud af ti nordiske retailere siger, at de har færre besøgende i deres fysiske butikker, når der ikke er udsalg.
Det viser en nordisk rapport udviklet af analyseinstituttet WBR på vegne af Valitor, der leverer betalingsløsninger til en række danske og internationale virksomheder.
“Der er bred enighed blandt retailere om, at udsalgsperioder som fx Black Friday betyder, at færre forbrugere bruger den fysiske butik, når der ikke er udsalg. Det giver dage med meget lav aktivitet. Samtidig peger det på en tendens, og retailere skal derfor overveje, hvilken rolle deres fysiske butik spiller i deres fremtidige strategi,” siger Bettina Thorkelin, Regional Director Nordic i Valitor.
Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.
Skal ikke konkurrere på pris
Ifølge undersøgelsen svarer tre ud af fire retailere, at de ikke kan konkurrere med onlinepriser. Derfor bør retailere undersøge, hvordan den fysiske butik kan tilføre noget ekstra, som onlinebutikkerne ikke kan.
“Hver femte retailer mener, at de fysiske butikkers fordel er mulighed for at benytte nye teknologier som fx virtual reality og augmented reality. Næsten lige så mange nævnte muligheden for at tilbyde oplevelser, hvor kunderne kan se og opleve et produkt vha. flere forskellige sanser,” siger Bettina Thorkelin fra Valitor.
I undersøgelsen svarer 20 pct. af retailerne, at de fysiske butikkers største skjulte styrke er teknologiunderstøttet salg i form af bl.a. virtual reality og augmented reality, mens 18 pct. fremhæver muligheden for at tilbyde en multisensorisk oplevelse.
Bedre service efter køb
Generelt viser undersøgelsen, at kunderne oplever at få den bedste service efter et salg i fysiske butikker.
“Retailerne er enige om, at den gode efter-købs-oplevelse er én af de fysiske butikkers forcer. Det understreges ved, at tre ud af fire mener, at kundeservicen efter salg i deres fysiske butikker er af høj kvalitet. Til sammenligning gælder det kun hver anden onlinebutik.
Om rapporten
Rapporten ”The High Street is Dead – Long Live the High Street”. Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker. Fordelingen af respondenter er: Sverige (52 pct.), Danmark (28 pct.), Finland (12 pct.), Norge (7 pct.) og Island (2 pct.).
Om Valitor
Valitor er en international udbyder af betalingsløsninger, som samler mange typer betalinger på én simpel platform. Virksomheden blev grundlagt i Island i 1983 og opererer i hele Europa. Valitor er særlig stærkt repræsenteret inden for detailbranchen i Island, Storbritannien, Irland og Norden.
Valitor hjælper forbrugere og virksomheder med at gennemføre og modtage betalinger. Som en af de eneste virksomheder tilbyder Valitor komplette løsninger bestående af både indløsnings- og gatewaytjenester samt partnerskaber i forbindelse med kortudstedelse.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Omni channel: Tiden er kommet
Omni channel er kommet for at blive, og kampen om kunderne er blevet endnu mere allestedsnærværende. Retailere og brands skal hurtigt lære, hvor…