Forfattere: Den digitale ekspert Martin Frederiksen fra Klean og trendforskeren Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen
Udgivelse: 5. maj 2014

Detailhandel er på mange måder blevet en mere hård og krævende disciplin. Forbrugerne er nådesløse i deres valg og evaluering af en butik. For de fleste detailhandlere er forbrugerne et utilregneligt, illoyalt, evigt pristjekkende folkefærd, som de ikke ved hvad de skal stille op med.

Mange penge spildes på halsløse forsøg på at sikre sig nye salgskanaler, som efterfølgende kun implementeres halvt eller ikke kan integreres med eksisterende kanaler.

Den nye virkelighed

Nettet har med rekordfart ændret måden, vi køber ind på. Og flere brancher bukker under, hvis de ikke tilpasser sig forbrugerne hurtigt nok. Forbrugerne er nemlig vilde med valgfrihed. At få adgang til et større udvalg. Bedre priser. At kunne købe ind fra sofaen og få varerne leveret.

Det er ikke lig med, at de fysiske butikker dør. Der er stadig et stort behov for service, viden, inspiration og oplevelser. Men detailhandlerne har brug for at gentænke deres position, og det skal gå hurtigt. Der er ikke plads til middelmådighed, dårlig service og halvdårlige koncepter.

 

 

 

 

Den største trend lige nu

Cross channel er den største trend i detailhandlen lige nu – netop fordi forbrugerne er cross channel. Det er den alle diskuterer og forsøger at få greb om, uden dog helt at vide hvad det handler om og hvordan man håndterer integrationen af to så væsensforskellige salgskanaler. Men det er faktisk ikke så svært.

Det kræver at man giver slip på de traditionelle silobaserede tankemåder og sætter sig i forbrugernes sted, studerer deres købsadfærd og er til stede, der hvor de er, når de er der.

Fremtiden starter nu

Det er derfor, vi har skrevet bogen om fremtidens detailhandel. Eller rettere; morgendagens detailhandel. For det er nu og her! Det er ikke om 10 eller 20 år. Morgendagens detailhandel tilpasser sig forbrugernes nye købsadfærd, der går på tværs af kanaler.

Vi håber, du vil blive inspireret til at gøre noget godt og til at sikre at der også om få år er masser af detailhandel i Danmark. Bogen er fuld af idéer, eksempler og historier om de mange veje og muligheder, der ligger lige foran os alle.

De butikker, der vælger at være til stede for kunderne på tværs af kanaler, kan se frem til nogle spændende år, hvor detailhandel genopfindes. Nye muligheder åbner sig, og det bliver langt mere spændende end de sidste 30 år med centralisering, butikscentre og ensformighed.

Kom i gang med fremtiden. Den er cross channel, og det bliver spændende!