PwC inddeler de forandringer som detailhandlen står overfor i fire overordnede kategorier: 1. Sociale netværk, 2. Demografi, 3. Butikkernes ændrede rolle og 4. Mobilteknologi. Det er, ifølge PwC disse fire faktorer, der ændrer vilkårene for detailhandlen. Særligt den stigende mobilbrug markerer et skift i forbrugeradfærden.
PwC’s tal giver aktuel viden om den mobile platforms nuværende betydning for forbruget i Danmark og resten af verden. Deres undersøgelse viser, at cirka hver tredje danske forbruger har udforsket et produkt via mobiltelefonen, mens knap hver fjerde danske forbruger har sammenlignet priser på mobiltelefonen. Blot 13 procent af danskerne regner dog med, at de vil handle en vare via mobiltelefonen. Danskernes forklaring på, hvorfor det digitale forbrug ikke er større, skyldes, ifølge en fjerdedel af de adspurgte, at skærmen er for lille, mens 14 procent er bekymret for sikkerheden.
Selvom mobiltelefonen endnu ikke har indtaget en hovedrolle i danskernes forbrugsvaner, har knap hver femte af de danske forbrugere fundet en butik via den mobile platform. På globalt plan har tre ud af ti fundet en butik via samme platform. Detailbutikkerne er da heller ikke ved at forsvinde ifølge PwC’s resultater. I syv ud af elleve undersøgte produktkategorier anvender den globale forbruger stadig butikken som eneste kilde til at undersøge markedet såvel som at foretage købet.
De danske forbrugere adskiller sig desuden ved at angive, at de handler i de fysiske butikker med henblik på at støtte den lokale handel. Dog har mere end halvdelen af forbrugerne set et produkt i en fysisk butik, for efterfølgende at købe det online. Trafikken foregår også med modsat udgangspunkt, idet mere end 60 procent af de danske forbrugere har set et produkt online, for efterfølgende at købe det i den fysiske butik. Til trods for de fortsatte besøg i den fysiske butik, peger pilen klart i det digitale forbrugs retning og det mobile forbrug vil med alt sandsynlighed være en central drivkraft for denne tendens de næste år.
Kilde: www.pwc.dk
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…