Den typiske CMO er nu på vej til at blive erstattet af en COCO – en Chief Omnichannel Officer.

Detailhandlere har brug for at nedbryde de traditionelle siloer mellem salg, markedsføring, kundeservice, logistik, it og andre opgaver og i stedet fokusere på en god købsoplevelse og kunderejse på tværs af alle kanaler.

I USA har kædeforretningen Finish Line, der sælger sko gennem 659 butikker, nu startet jagten på en COCO. Ikke den traditionel Chief Marketing Officer (CMO), men en omnichannel-chef, der kan tage ansvaret for alle opgaver, der er relateret til Profit & Loss på tværs af alle kanaler.

På websitet cmo.com skriver Kimberly A. Whitler blandt andet:

“What’s now needed is the ability to lead integration across touchpoints in a way that creates a holistic customer experience that drives superior results.”

Det kan være svært at levere i den klassiske organisation. Her er hver chef ansvarlig for sit eget område, men i en omnichannel-verden er det ikke godt nok. For mange områder “går på tværs”.

Der er “a desire by top management to create a competitive advantage through the superior structure, organization, and alignment of human resources.”

I går kom der et nyt buzzword. I dag var det en ny stillingsbetegnelse.