Omnichannel er blevet udfordringen at tiltrække og konvertere nye kunder.

Der findes mange definitioner af et buzzword som omnichannel, og nu findes der en mere. Den er lidt skæv, men absolut interessant. Det er Hubspot, der laver software til marketing automation, der har deres egen måde at beskrive verden på.

Siden man nu kan købe ind altid, er tilgængelighed af varer ikke et problem. Vi kan købe ind i butikker, og vi kan købe ind online. Der er aldrig lukket, og vi kan købe ind alle steder i verden. Det er ikke længere udbud, der er et problem for forbrugeren.

Derfor er problemet (for detailhandleren) at gøre sine produkter let tilgængelige.

Omnichannel kan derfor defineres som udfordringen med at tiltrække og konvertere nye kunder.

Nu hvor alle verdens lækre brands og produkter er frit tilgængelige, så er det blevet svært at fange vores opmærksomhed som forbrugere. Vi behøver ikke bruge vores hjernekapacitet på at finde indkøb. Vi skal bare vælge i det store udvalg, der allerede er.

Som detailhandler skal man derfor være i stand til at sælge på absolut ethvert sted, hvor forbrugeren er villig til at købe ind. Der er ingen skelnen mellem fysiske butikker og online, mellem mobile commerce eller social commerce.

Der findes masser af tal, der viser at forbrugeren starter sine indkøb med online research. Husk på, at 90% af omsætningen stadig sker i butikkerne, så selv om online dominerer i starten af salget, så er det modsatte tilfældet til sidst i købsprocessen.

Branchen er vågnet op. De fysiske detailhandlere er blevet dygtigere online, og online pure players er nu ved at åbne fysiske butikker. Ingen kan nøjes med at spille på halvdelen af banen længere.

For den vakse person i marketing eller salg betyder det, at der skal større fokus på kontaktpunkter. Ved du, hvor dine kunder møder dig? Ikke kun de steder, hvor du er godt repræsenteret, men også de steder, hvor du ikke er? Hvad hvis dine varer ikke er synlige på det tidspunkt, dine kunder søger efter dem eller spørger deres netværk, hvad der er anbefalelsesværdigt?

Læs hele historien her.