Danskerne har kun i meget begrænset grad taget nye indkøbstrends indenfor dagligvareområdet til sig. Det viser en undersøgelse af TNS Gallup for Nordea. Abonnementerne på måltidskasser og råvarekasser leveret til døren samt de virtuelle indkøbsture, er stadig forbeholdt de få.

Selvom hele 78 procent af de 16-74 årige danskere handlede på internettet i 2014, er det kun 8 procent af os der i løbet af det sidste år har abonneret på måltidskasser eller kasser med råvarer såsom grønt, frugt, fisk eller kød og eventuelt madopskrifter, leveret lige til døren. Dette afsløres i undersøgelsen hvortil der er gennemført 1033 interviews med et repræsentativt udsnit danskere mellem 18 og 65 år.

Supermarkederne herhjemme er for alvor begyndt at tage digitaliseringen til sig, repræsenteret ved sidste uges lancering af det ambitiøse sammenarbejde mellem Dansk Supermarked og Danske Banks MobilePay, der betyder at supermarkedskædens kunder fremover skal kunne betale ved kassen med mobiltelefonen. Helt så nyt er det ikke, at flere supermarkeder har tilbudt nethandel og udbringning af mad- og dagligvarer. Alligevel har danskerne ikke taget muligheden til sig i imponerende grad ifølge undersøgelsen, der viser at blot 1 procent af danskerne oftere køber mad- og dagligvarer via internettet fremfor i de fysiske butikker. Ligeledes angiver 1 procent, at nethandel bliver benyttet i samme grad som den traditionelle indkøbsmetode.

Den umiddelbare forbrugerbegejstring for nethandel, der i 2014 steg med 16 procent, er således kun i meget begrænset grad rettet mod supermarkederne. I stedet er det især immaterielle varer såsom software og rejser der handles meget over internettet. Forklaringen på at de virtuelle mad- og dagligvareindkøb og abonnementer på dagligvarer leveret til døren ikke for alvor er slået igennem skyldes, ifølge respondenterne i TNS Gallups undersøgelse for Nordea, især at forbrugerne ikke gider være bundet til at skulle være hjemme for at tage imod indkøb, og dernæst at de mener det er for dyrt. Sidstnævnte afhænger dog af omfanget af indkøbet, ligesom en vigtig pointe til fordel for den digitale løsning er, at der er tid og transportomkostninger at sparer herved. Dette er især gået op for borgerne i hovedstadsområdet, der i højere grad end den øvrige befolkning fylder den digitale indkøbsvogn.

Kilde: Nordea