De dage hvor onlinebutikkerne tjener nemme og hurtige penge kan meget vel være talte.

I en ny omfattende undersøgelse, lavet af den amerikanske konsulentvirksomhed Boston Consulting Group, svarer hovedparten af de mere end 3.000 adspurgte deltagere således at de ikke forventer at forøge deres onlineforbrug over de næste tre år.

Michael J. Silverstein, senior partner i Boston Consulting Group og forskningsleder, fortæller at man flere gange har gennemført en lignende survey, men at det er første gang at resultaterne viser en stagnering i onlineforbruget.

“Vi ved at forbrugerne er ude af stand til at forudsige deres egen købsadfærd, men uanset den viden, så er resultatet stadig ganske opsigtsvækkende”, siger Silverstein. ”

Silverstein understreger videre at han også ser undersøgelsens resultater som et udtryk for en helt naturlig udvikling, hvor online shopping er ved at finde et mere moderat leje. Nyhedens interesse er ved at lægge sig, mener han.

“Og det betyder at onlineretailerne vil komme til at arbejde langt hårdere for at tjene deres penge – for at opnå vækst end de har været vandt til indtil nu”, udtaler Silverstein.

Derfor gør retailbranchen også klogt i at rette deres fokus endnu mere mod tiltag såsom individualiserede købstilbud, et lavere prisniveau og en langt mere brugervenlig websiteoplevelse, slutter han.

Kilde:Oregonlive.com